Denna långa sommar...

8/10/2010

Lowe börjar tycka att sommarlovet är lite väääl långt. Det händer alldeles för lite. Att jag bara tycker det är skönt att vara hemma en hel dag och gå runt och pyssla har han (så klart) ingen förståelse för. Tänk om man kunde känna det så att semestern var lite väl lång... Idag frågade han om jag tycker det är roligt på mitt jobb. Ja, det tycker jag. Väldigt rolig, men det är ändå skönt att vara ledig. Svaret blev: "Jag tycker i alla fall att det är roligare på pappas jobb!" Tror jag det där finns ju Helena med kakorna och så har John ett gäng leksaksbilar (vad han brukar ha dem till på jobbet...). Nu kan jag väl inte tänka mig att de bara äter kakor (även om det fikas en del) och leker med bilar hela dagarna, men det är så viktigt att man trivs på jobbet. Jag älskar mitt jobb och mina underbara kollegor. Puss på er allihop! Och "familjen Blücher" också.

Hur har ni det? Fortfarande semester eller börjat jobba? Nytt jobb kanske.

Här kommer en snabblagad kycklinggryta som passar perfekt när man inte vill stå för länge i köket efter en lång arbetsdag. Så att det hinns med lite sommarlovsbus också, för de som är så där jobbigt lediga :-D


Citron- och rosmarinkyckling, 4 pers.
600g benfritt kycklingkött
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 vitlöksklyftor, finhackade
3 dl vispgrädde2-3 msk färsk rosmarin
1 msk kycklingfond
1 msk balsamvinäger
½ citron, rivet skal och saft
1 liten burk oliver (med citron)

Skär eventuellt kycklingen i mindre bitar. Stek den så den får färg runt om. Lägg i vitlöken och låt steka med en stund. Slå över grädde och tillsätt kryddorna. Låt koka ca 5 minuter. Lägg i oliver, strö över lite mer citronskal och rosmarin. Servera med grönsaker och ris.

15 kommentarer:

  1. Jag har semester en vecka till, men skulle gärna ha ännu längre semester. Min son känner nog lite som din att det är lite långsamt hemma. Nu har vi varit ute och farit ganska mycket under sommaren så det har hänt lite ändå, men han längtar nog tillbaka till dagis.
    Kycklingen låter som en god maträtt.

  2. Haha, jag är helt övertygad om att John tillbringar större delen av sin arbetstid med att leka med de där bilarna själv när ingen ser honom! ;-) Vad kul att Lowe gillar att vara hos oss i familjen Blücher! Vår arbetsplats är ju lite som vårt dagis. :-)

    Den där öppna lasagnen räcker till 2 personer, men ska Berra bli mätt kan du nog dubbla det. Jag dubblade det när vi var 3 som skulle äta det, och då gick allt åt.

  3. Inne på andra jobbveckan efter semestern men ska ha mer semester i höst tänkte jag. Men känns helt ok att vara tillbaka. Trivs på mitt jobb!!!

  4. Anki började i går och Håkan är ine på sin andra vecka. Man kommer snabbt in i trallen igen och det tyder väl på att man trivs?

  5. Bästa, jag vet är kyckling och fisk. Det är inte så tung mat, om du förstår?
    Pavlova, mmmmm!
    Ja, barn kan vara tänkande. Man glömmer att skriva upp sådant som kan vara skoj att läsa upp för dem när de blivit vuxna.
    Ha det så gott!
    Ingrid

  6. Fast tänk när man var liten ändå, då var ju sommarlovet en hel eeeeviiiigheeet. Det fanns ju liksom inget slut på det! Nu hinner ju sommaren inte ens börja innan den är slut :(

    Angående Eric Saade så... Det är väl okej att dreggla över honom så länge man gör det på lite avstånd tänker jag? ;)

  7. jag har inte ens börjat min semester ännu, men på fredag är det dags. äntligen! några veckors ledighet, sen sätter skolan igång igen!

  8. Kycklingrytor är något jag längtar efter när sommaren går mot slutet, grytor i alla former är ju bara så gott! Citron, rosmarin och oliver låter ju dock ändå vädligt sommar-fräscht!

  9. Vilken god gryta! Och perfekt ;-) min rosmarinplanta frodas ute på balkongen! Nu vet jag vad det blir för mat ;-)

  10. Jag har inga problem med att bara vara hemma, saknar inte jobbet alls. Nu är jag ju knappt där ändå längre utan Magnus sköter det mest själv men även han skulle hellre vara hemma. Semestern är ivf slut, tyvärr och vardagen är tillbaka med besked. Vi åt oxå klycklinggryta igår, jättemumsig med dijonsenap och basilika. Ska prova din oxå.
    Kram Malin

  11. Det där var ett bra förslag, man börjar ju bli lite tom i skallen vad gäller inspiration till middagsmat. Ibland står det bara still.
    Konstigt, för motiv att fota, DET hittar jag överallt, tänk om man hade samma fantasi vad gäller mat! Men då kan jag ju titta in till dig!
    Vilken tur jag har.

  12. Hihi! Kan tänka mig att han trivs :-) Själv jobbar jag sen förra måndagen, men hade gärna haft semester ett tag till! Älskar mitt jobb som hotellreceptionist men ibland blir man lite trött på turister ;-) kram kram

  13. Den här grytan ser underbart god ut och är helt i min smak!!
    Jag har varit igång i tre veckor nu, fast bara tre dagar/ vecka än så länge. I Måndags lämnade vi Mollie på dagis efter nästan 8 veckors sommarlov. Och hon blev sååå glad!! Började nog tröttna lite på oss. :D

  14. Inne på andra jobbveckan och tycker det känns helt ok. Det har inte riktigt satt igång så det är mest lite "småmysigt" på jobbet, det är bara att njuta för snart så blir det andra bullar. Jag vet inte varför, men jag längtar till hösten - vet inte riktigt om det är ok att säga det ;)

  15. Citron och rosmarin är min absoluta favorit till kyckling! Oliver har jag inte haft till men det är ju också mumsigt!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.