Vit choklad och hallonmousse tårta

8/15/2010


Igår fyllde vår lillskrutta 2 år. Som alltid undrar man vart tiden tagit vägen, den går alldeles för fort. Kändes inte som det var länge sedan vi mitt i natten for i ilfart genom Kalmars gator mot rödljus och stopplikt. Jag ståendes på knä i baksätet skrikandes åt den halvt hysteriske mannen bakom ratten... En vecka över tiden kom hon med buller och bong. Och det speglar denna lilla tjejs personlighet ganska bra. Det är ingen missar henne när hon dyker upp, detta underbara barn.
Så igår hade vi födelsedagskalas för tjejen. Som ni kanske märkt gillar jag turkost i dukning, men även rosa och när en liten prinsessa fyller år måste festen få en viss ton av rosa :-)
Ni får receptet på tårtan idag så kommer recepten på den andra maten imorgon.


Vit choklad och hallonmoussetårta, 12 bitar
Botten:
175 g smör
75 g pecannötter, hackade
3 dl vetemjöl
1 msk florsocker

Fyllning:
300 g vit choklad
200 g Philadelphiaost
25 g socker
5 dl vispgrädde
3 tråg med färska hallon à ca 250 g

Sätt ugnen på 175°. Smält smöret och blanda ihop med resten av ingredienserna. Tryck ut i en form med löstagbara kanter, ca 26 cm i diameter. Grädda i ca 25 minuter tills den är ljust gyllenbrun. Låt svalna helt.
Smält chokladen i ett vattenbad. Rör ihop socker och Philadelphiaost. Rör sedan ned den smälta chokladen. Vispa grädden och vänd ner. Mosa 2/3 av hallonen (spar de mest fasta till garnering) och blanda med hälften av chokladsmeten. Häll i springformen på den helt avsvalnade bottnen och toppa sedan med resten av chokladsmeten. Låt stå i kylen i minst tre timmar. Garnera med resterande hallon.
Glömde ju skriva hur tårtan smakar. Precis som chokladmousse i portionsform är den söt och fluffig, men hallonen ger en liten syrlig brytning. Vill man ha den fastare kan man säkert stoppa den i frysen en timme. Den går att göra utan bär i och bara toppa med frukt om man vill det. Botten smakar nästan som en nötfylld mördegskaka, så bara det gör det värt att baka tårtan ;-)

Så detta får bli mitt bidrag till Månadens bloggMatfeed, där denna månads tema är bär.





Några bilder på födelsedagsbarnet.

26 kommentarer:

  1. En sån liten underbar prinsessa du har - lika sockersöt som den goda tårtan! Grattis till tvååringen!

  2. Grattis till lilla prinsessan!

    Den där tårtan verkar vara en sån som passar min smak helt och hållet, vit choklad och hallon, underbar kombination!

  3. Den tårtan låter och ser hur god ut som helst! Låter som den var ganska enkel att göra också.

  4. Men jösses vad söt liten tjej! Vart tiden tar vägen undrar man när det kommer in sådana söta små barn i ens tillvaro! Åh tårtan verkar ju hur god som helst! Passar mig perfekt...denna måste bara göras! Kram Gourmetmorsan

  5. Vad söt hon är! Och vilken lyxig tårta, den vill jag också ha!

  6. Vilken underbar liten prinsessa och tårtan såg inte helt fel ut den heller!!!

  7. Så fint tårtfat du har (tårtan var oxå fin)!
    Såklart en så rosa tjej ska ha en rosa käpphäst och rosa prinsesscykel! Härligt.
    Sv: Sorry, din inbjudan till skaldjurskvällen måste ha kommit bort... ska ta ett snack med posten:-)

  8. Grattis till lilla tjejen! Tiden går så fort när de små växer, man hinner knappt med.
    Tårtan ser verkligen jättesmarrig ut.

  9. Mmmm moussetårtor är helt klart en favorit. Jag gillar verkligen tårtfatet, var har du köpt det?
    Kan tänka mig att lilltjejen blev kanonglad på sin dag :)

  10. Ett stort grattis i efterskott till den lilla prinsessan! Jag förstår att tårtan blev mycket uppskattad! För den ser otroligt god ut!

  11. Vilken prinsessa och vilken fin tårta!!!!

    Matlagningen ska inte ta all kraft man har. Det ska vara roligt och bli gott. Ja, en himla tur med getingarna även om många blev stuckna.
    Blommor gör så mycket och har man inga kan man använda andra saker.
    Kram!

  12. Den tårtan båden låter och ser oerhört god ut!

  13. Vilken fin lite tjej! O vilken underbar födelsedagstårta hon ficvk! Den sersupersmarrig ut och måste säga att tårtfatet matchade riktigt bra :)

  14. Den tårtan låter supersmarrig, annorlunda botten som låter väldigt spännande, och vilken söt liten födelsedagsprinsessa!!!

  15. Åhh så gott det ser ut!

  16. Åh så gott :)

  17. Men å va gott. Den här måste jag prova.

  18. Men gud så gott det ser ut! Och vilken söt liten tjej :)

  19. Tack alla vad snälla ni är!

  20. guuud så gott :) lilltjejen underbart söt åxå...;)

  21. Johanna sa...

    Håller just nu på att baka denna tårta. Det fanns dock inga hallon i butiken så jag provar med jordgubbar istället. Spännande :)

  22. Monique sa...

    Hej! Ska nötterna vara finhackade för hand? eller grovt hackade?

  23. Jag brukar hacka nötterna för hand med kniv och då blir de ganska grovhackade.

  24. Monique sa...

    Tack för svaret! Jag gör tårtan idag! Är det 750 g Hallon man ska ha eller 250?

  25. Monique sa...

    UNDERBAR tårta! Tack för receptet! Jag tycker personligen att det är ett måste att ha den i frysen i ca 1-2 timmar innan servering, annars var den ganska"lös" men den höll ändå ihop - så det är väl en smaksak. Men som sagt en av dem godaste tårtorna jag ätit. :)

  26. Åh vad roligt att höra! Ja, vill man ha den fastare kan jag tänka mig att ett par timmar i frysen blir bra.

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.