Ugnsgrillad ananas

11/04/2010

Jag brukar lockas ofta att köpa hem färsk ananas. Tror alltid jag ska mixa någon god drink eller göra något roligt med dem. Slutar nästan alltid med att vi bara äter upp den helt enkelt. Men visst, det är ju gott det också så inte för det... Nu hade en fin ananas flirtat med mig i affären igen, så jag bestämde mig för att göra efterrätt på den. Under sommaren kanske några skivor hamnar på grillen, men denna gång grillade jag dem helt enkelt i ugnen.


Ugnsgrillad ananas, 4 pers.
1 färsk ananas
50 g smör
2 stjärnanis, fint mortlade
3 msk råsocker

Sätt ugnen på 250° och grill. Skär av toppen och botten på ananasen och sedan i fyra klyftor. Ta eventuellt bort skalet och dela sedan varje klyfta i skivor. Lägg ananasskivorna i en ugnsform. Hyvla över smöret med en osthyvel och strö över stjärnanis och sockret. Grilla högt uppe i ugnen i 3-4 minuter. Vänd sedan ananasskivorna och grilla lika länge på andra sidan. Servera dem varma tillsammans med vaniljglass.

Idag är bästa pubkvällen i Kalmar, för då är det musicquiz! Grymt roligt. Kvällens tema är visst kroppsdelar. Hm... får se hur det går. Och kanske kanske slinker det ned lite röd vin ;-)

6 kommentarer:

  1. Åh så gott. Kokosglass passar också till. Har du testat/ätit ananas flamberad i mörk rom någon gång? Skulle säkert falla dig i smaken.

  2. Så kul det är med quizkvällar, vi ska oxå iväg i kväll och försvara vår heder... Fast musikquiz låter steget roligare, det vi går på är alla möjliga frågor, lite som TP. Förmodligen slinker det ner en öl eller lite rött här oxå...
    Good luck!

  3. Sjtärnanis har jag inte provat till men däremot svartpeppar och en kladdkaka! Prova nästa gång! :-)

  4. Den tar vi sa tjuven:)

  5. Brukar också grilla ananas på sommaren, har inte ens funderat på att man kan göra det i ugnen! Så gott!

  6. Vad gott med grillad ananas och vaniljglass. Det vattnas i munnen.

    Vad kul m quiz. Det var längesen! Finns gott om ställen att välja på här i götet så bara ren lathet! Musikquiz låter roligast!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.