Nyårsfirande aningen före

12/29/2011

Oj, vad vi hade trevligt igår! Jag tror banne mig jag kan säga att allt blev lyckat. Även om jag svettades över den där oxfilén ett tag. Ni som undrade vad som stod på menyn så kommer den här tillsammans med alla recept.

När alla gästerna kommit bjöd jag på lite olika snittar. Ni ser lättskalad gurka i skivor med pepparrotsost och kräftstjärtar; krustader med creamcheese, soltorkade tomater, basilika och långsamt ugnsrostad cocktailtomat och laxrullar med wasabiröra. Hade även smördegssnittar med fetaost och timjan, men de dök upp på fatet lite senare.

Som fördrink drack vi kir royal. Mina champagneglas rymmer 15 cl och då var det lagom med 2 cl creme de cassis i varje glas och sedan fylla upp med mousserat vin.  Vi hade valt en Graham Beck till drinkarna. (Jessica hade fått det eminenta hemliga uppdraget att klaga på maten, vilket hon gjorde med bravur så pass att Kristoffer frågade mig om hon alltid brukar vara lika ärlig. Det är så kul med hemliga uppdrag när gästerna inte känner varandra).

Till förrätt hade jag gjort hummersoppa där jag använde mig av fryst hummer. Får ni inte tag på hummer så kan kräftsoppa vara ett alternativ. Soppan blir så god om ni kokar fonden själv på skalen.


Spetsad hummersoppa, 8 små port. (blir ca 1 liter soppa)
2 frysta humrar, tinade
3 dl/200 g tärnad morot
2 dl/150 g hackad gul lök
1 dl/100 g tärnad rotselleri
1 msk tomatpuré
1 tsk gul curry
2 vitlöksklyftor, finhackade
2 ½ msk konjak
3 ½ msk rött portvin
5 dl vatten
3 dl torrt vitt vin
1 ½ + 1 ½ dl vispgrädde
1 dl crème fraiche
maizena majsstärkelse
½ tsk salt
cayennepeppar
paprikapulver

Klyv hummern och plocka ur köttet i stjärt och klor. Förvara köttet i kylskåp till servering. Spola av skalen och dela dem i mindre bitar. Fräs grönsakerna i smör 5 minuter. Tillsätt hummerskal, tomatpuré, curry och vitlök. Fräs 5 minuter till. Häll i konjak, portvin, vatten och vitt vin. Koka upp och låt sjuda i 10 minuter. Dra av fonden från plattan och låt dra i 30-60 minuter. Blanda i 1 ½ dl av grädden samt crème fraiche och låt sjuda i 10 minuter. Sila soppan. Hit hade jag förberett dagen före.
Rör ut majsstärkelsen i lite kallt vatten och rör ner redningen i soppan. Låt soppan koka upp. Smaka av med salt, cayennepeppar och parikapulver. Tärna hummerköttet och fördela i 8 skålar/glas och slå den varma soppan över.Vispa resten av grädden (1 ½ dl) och lägg en klick vispad grädde i varje glas. Pudra över lite paprikapulver och garnera med dill.
 
Till soppan drack vi detta vita vin som jag tycker passade mycket bra med sin friska smak till den krämiga soppan.

 
Till soppan bjöd jag hembakat bröd tillsammans med bregott toppat med lite flingsalt. När gästerna frågar om det är surdegsbröd ser jag det som ett gott betyg.

Inte världens bästa bild på varmrätten... Tillbehören ni ser är bladspenat, färska fikon, lite hyvlad parmesanost och rödbetsskott. De sistnämnda kunde jag inte låta bli att testa, men de var mer snygga än goda.

Serranolindad örtkryddad oxfilé, 8 pers.
1,6 kg Oxfilé
300 g serranoskinka
½ dl gräslök, hackad
½ dl bladpersilja, hackad
2 msk timjan, repad
2 msk rosmarin, hackad
salt & mellanmalen svartpeppar

För att inte behöva stå en massa i köket när gästerna var på plats så gjorde jag så här.
Sätt ugnen på 100°. Putsa köttet rent från hinnor och senor. Oxfilén bör vara så jämntjock som möjligt. Jag skar bort den lösa delen i den tjocka änden och lade vid den smala änden. Eftersom min filé blev för lång att ha hel i ugnen, delade jag den på mitten. Krydda köttet salt och svartpeppar. Lägg ut skinkan och strö över de färska kryddorna. Rulla den i örtkryddorna och rulla in köttet i skinkan. Bind ihop med hushållssnöre. Lägg köttet på galler med plåt under. Stick in en termometer. Låt köttet steka till 55° innertemperatur (1-2 timmar). Ta ut köttet och låt vila i en timme eller mer i rumstemperatur (ej i kylskåp) och utan folie. Före servering: Sätt ugnen på 225°. Lägg in hela filén i ugnen och låt köttet steka till 58-60° innertemperatur för rosa kött. För blodig några grader mindre och för mer stekt några grader mer. Skär i tjocka skivor och servera. (Jag rostade potatisen i ugnen samtidigt)

Rostad tryffelpotatis, 8 pers.
1,6 kg delikatesspotatis
3 msk tryffelolja
3 tsk flingsalt
1 liten knippe med färsk timjan

Skrubba potatisen och koka den i saltat vatten i 15-20 min. Låt potatisen rinna av. Hit förberedde jag innan.
Lägg potatisen i en ugnsform och tryck lätt på varje potatis så de spricker lite. Skvätt över tryffeloljan och strö salt på varje potatis. Lägg över ett par kvistar timjan. Rosta potatisen i ugnen i 10- 15 minuter eller tills potatisen fått fin yta och färg.

Rödvinssås, 8 pers.
2 msk smör
2 schalottenlökar, finhackade
4 msk råsocker
7 ½ dl rödvin
7 ½ dl vatten
2 msk balsamvinäger
8 msk kalvfond
2 msk maizena majsstärkelse
4 msk smör

Hetta upp smöret i en kastrull och fräs löken ett par minuter utan att den tar färg. Rör ner sockret och låt det smälta. Tillsätt vin, vatten, vinäger och kalvfond och låt såsen koka utan lock tills knappt hälften återstår. Sila såsen genom en finmaskig sil. Hit förberedde jag dagen före.
Hetta upp såsen i en ny kastrull och vispa ner maizena utrört i lite kallt vatten. Koka upp och rör ner smör strax före servering.

Till varmrätten drack vi detta goda röda vin.



Receptet på efterrätten hittade jag i Coops reklamblad som lät god med lite turkisk yoghurt i moussen och inte bara grädde.

Passionerad vit chokladmousse med spröda maränger, 8 pers.
2 dl vispgrädde
200 g vit choklad med vaniljsmak
2 dl turkisk yoghurt
lite vaniljpulver
4 passionsfrukter
16 små maränger (krossade hälften)
8 physalisfrukter
1 carambole, i skivor

Vispa grädden och vispa yoghurten slät (var för sig). Bryt chokladen i bitar och smält den över vattenbad. Rör ner choklad och yoghurt i grädden. Fördela moussen i 8 glas. Låt moussen stelna i kylskåpet ett par timmar. Dela passionsfrukterna, gröp ur kärnorna med en sked och fördela över moussen. Garnera frukt och maränger vid servering.



Gästerna hade fått i uppdrag att ta med sig varsin flaska dryck för ca 100 kronor och så lekte vi som paketleken fast med flaskorna istället. Det fanns Passoa, portvin, olika mousserade viner och röda viner man kunde vinna. Det gick nästan pinsamt bra för mig och Berra... Så pass att jag gav en av mina vinstflaskor till Jessica för att hon ljugit så bra under kvällen.


Och vad vore en fest hos Remsan om det inte bjöds på drinkar?! Tack alla våra fina vänner för en fantstiskt rolig kväll!

19 kommentarer:

  1. Vilken superfin kväll ni haft med mycket gott!

  2. Wunderbaaaaaar!!! Ser helt tokigt gott ut! Vilka fler hemliga uppdrag hade ni? Har för mig att ni har haft det tidigare, det stämmer va?

    Fick gästerna reda på det efteråt?

  3. Åh vilken härlig kväll ni verkar ha haft! Superbra idé att köra paketleken med viner ju! Kram, ses imorgon!

  4. Mycket trevlig kväll och fantastisk mat och dryck - Stort tack!

  5. Oj, så mycket gott!

  6. Så mycket gott du bjöd på, det måste verkligen ha varit riktigt nöjda gäster som gick hem.
    Det röda vinet ska vi kika efter, alltid lika roligt med nya tips, speciellt när de är kryddiga och mustiga:)

  7. Allt ser gott ut! Man bara jag fått komma in genom dörren och fått en välkomstdrink hade jag varit nöjd! Kir Royal när nämligen så gott som det enda som jag dricker i alkoholväg. Och det också ytterst sällan, vid väldigt speciella tillfällen.

  8. Världsklass :)

  9. Lyxigt! Vad duktig du är. Maten verkar jättegod, vill testa allt. :-)

  10. Vilken fantastisk middag! Snittarna gav min inspiration inför vårt nyår =) TACK =)

  11. Åhhh my gooood!!! Inte bara att läsa sånt här innan man ska gå och sussa, blir ju jääääätehungrig!!!!
    Låter som en toppenkväll =)
    Kram på dig!

  12. Å, vilken bra "paketlek"! Mycket roligare med flaskor ju! Och nu blev jag peppar på att komponera nyårsmeny...hm...ska nog genast sätta igång.

  13. Vilken kväll, jag blir alldeles till mig. Där hade man allt velat sitta med!

    Vilket jobb du måste lagt ner, får du vila från kökstjänsten till "riktiga" nyår?

  14. det ser ut som en helt fantastisk för-nyårsafton :) vilken underbar mat! och vilken bra idé med flaskorna!

    själv är jag efterrättsansvarig inför morgondagen (skräll!) så nu ska jag spåna lite desserter :)

  15. Tack tack snälla ni! För en gång skull kändes det som allt blev lyckat ;-) Och det kändes som verkligen alla hade jättetrevligt.
    Ja, på "rätta" nyårsafton är jag helt köksbefriad! Det ska bli mycket trevligt det också!
    Ann, vi hade även uppdrag som en sjöman som fick tjata om båtar, en tjej från HM gav alla så fina komplimanger om små detaljer, stjäla bordsdamernas glas, skåla så fort tillfälle gavs, klaga på de obekväma stolarna, komma ut med toapapper i strumpbyxorna... Sedan fick alla gissa varandras uppdrag i slutet av kvällen.

  16. Ja, återigen ett stor tack!! Maten var verkligen supergod, även om jag som sagt klagade en del :) Fniss...
    Kul hur alla hajade till när det första jag gjorde var att säga att snittarna smakade surt :)
    Kram!

  17. Ja, vilken meny!! Hummersoppan ser helt gudomlig ut!!

    Kram Petra

  18. Ni verkar ha haft det mycket trevligt! Kul med de hemliga uppdragen Haha, toapapper i strumpbyxorna! :D

  19. Alltid lika roligt att läsa din blogg, fantastiska recept. Dock förundras jag hur du hinner med allt :)

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.