Viltwok

1/07/2010

Idag har det inte märkts att man har skottat för det har snöat igen med det samma... Men samtidigt är det så mysigt. När det snöar lite hela tiden hinner inte snön bli brun av avgaser och annat. Utan det är vitaste vitt ute.
Den sista dagen på min julledighet firade jag och barnen med att gå på fik. Det är så stort att gå på fik när man är liten och lika mysigt (och gott!) hur stor man än blir ;-)
Till kvällsmat blev det viltwok innan jag måste ut och pulsa i snön igen för att ta mig till jobbet.


Viltwok med palsternackspuré, 4 pers.
2 pkt/500 g viltskav, halvtinad (jag tog älg)
150 g svamp (shitake, portabello el. kantareller)
5 scharlottenlökar, i klyftor
3 dl vitkål, strimlad
2 dl vatten
2 dl rödvin
2 msk viltfond
4 krossade enbär
1 ½ tsk salt
1 krm svartpeppar
1 tsk soya
ev. maizenamjöl

8 potatisar
4 palsternackor
4 dl grönsaksbuljong
2 dl äppelcider
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

Skär potatis och palsternacka i mindre bitar och koka dem mjuka i grönsaksbuljong och cider. Häll av vätskan i en skål, men spar den. Mosa rotfrukterna och späd med vätskan till lagom konsistens. Krydda med salt och peppar.
Stek köttet snabbt tillsammans med svamp, vitkål och lök i en wok eller stekpanna med höga kanter. Slå på vatten, vin och fond samt krydda med enbär, salt och peppar. Låt allt koka ihop i ca 10 minuter. Red eventuellt med maizena majsstärkelse.
Servera med rårörda lingon och grönsallad.

1 kommentarer:

  1. Hoppsan, det där såg riktigt gott ut!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.