Himmelsk blåbärspaj...

1/20/2010

Som ni vet så fick jag mitt recept i skicka vidare "leken" från Kardemumma Gumman. Det var en Blåbärspaj med marängtäcke som jag skulle baka. Lägligt nog hade jag varit hos mina föräldrar i förgår och hämtat blåbär ur deras frys. Min mamma är en fenomenal blåbärsplockare. Hon slår alla säsongsarbetande bärplockare med råge. Och pajen den blev såå god! Jag hade dock i ca 1 msk potatismjöl utöver receptet, då mina bär var frysta (otinade). Vi njöt av pajen tillsammans med vaniljglass, det bestämde barnen. Och så är det ju så gott när pajen är lite ljummen och glassen smälter... Visst blev ni sugna nu?
Håll till godo här är receptet.

Blåbärspaj med marängtäcke
Pajdeg
100 g smör
2 dl vetemjöl
2 äggulor
1 krm salt

Fyllning
1 msk vetemjöl
3 dl blåbär
½-1 dl socker

Marängtak
2 äggvitor
2 dl strösocker

Tillbehör: vaniljsås, glass eller grädde

Pajdeg
Arbeta samman mjöl och smör. Tillsätt äggulor och salt, arbeta snabbt ihop till en smidig deg. Kavla ut degen så den täcker en pajform 25-30 cm i diameter.

Fyllning
Strö lite vetemjöl över degen och sprid ut blåbären jämnt i formen. Strö över socker. Grädda i 15 minuter i 225 grader.

Marängtak
Vispa vitorna till ett hårt skum och rör sedan ned sockret. Bred ut marängsmeten över blåbären och grädda ytterligare 10-15 minuter tills marängen fått fin färg. Servera med något av ovanstånde tillbehör.


Så idag har mitt recept gått iväg till Pinglans Mat. Så håll utkik vad det är hon får prova att laga!

10 kommentarer:

  1. Åååh jag älskar den där pajen, snygg blev den med! :D Blev så suugen...

    Och tack för ditt deltagande, mycket roligt! :)

  2. Vad gott det ser ut! Jag har gjort citronpaj med marängtäcke, men aldrig med blåbär... får nog prova det! Familjen BLÜCHER tycker som sagt att det ser VÄLDIGT gott ut! :-)

  3. Oj, den såg god ut!
    Blåbär och maräng tillsammans är gott.
    Du har, som ovan säger gjort en superfin paj.
    Ha det bra!

  4. Det ser jättegott ut, o vilken fin paj!!!! Perfekt bjud-fika juh!

  5. Ser riktigt smarrig ut. Kul lek, jag väntar med spänning på mitt recept :-)

  6. Smarrigt det ser ut! Tack för ditt recept! Vi får se när jag hinner med att göra det! Det är mycket nu...

  7. Så god den ser ut. Är väldigt snygg oxå ;-)
    / Katarina

  8. Googlade på blåbärspaj med marängtäcke och hittade hit. Det ser ljuvligt ut! Skall genast sätta igång! Tack för receptet!

  9. Hej, jag har precis provat baka pajen. Den blev riktigt fin och det var kul att ställa fram den. Dock tycker jag att den blev för söt. Nästa gång ska jag ta bort sockret från fyllningen, då tror jag den blir fantastik!

    Tack för ett bra recept! /Kristin

  10. Nu är det ju ett tag sedan jag bakade pajen, men det låter mycket med 1 dl socker till bären eftersom maräntäcket också är sött. Jag ska ändra i receptet. Kul att du testade!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.