Magazine mondays

1/25/2010

Ja, då var det måndag igen och jag ska ju testa något nytt igen. Detta receptet kommer från en folder som följde med Matmagasinet för ett par år sedan och jag har tänkt jag skulle testa receptet Lax i teriyakisås. Nu är då frågan, kan det vara nåt? Brukar kanske inte vara just fisk man förknippar med teriyakisås precis. Så sagt och gjort och... Vi tyckte det blev jättegott! Teriyakimarinaden blev lika god som den man köper färdig och man behöver dessutom inte ha någon sake hemma. Men uteslut inte sesamoljan för den ger rätt rundhet till såsen. Och självklart går det att byta ut fisken mot kött.


Halstrad laxcake med teriyakimarinad, 4 pers.
600 g skinn- & benfri lax
½ tsk salt
1 krm vitpeppar
4 salladslökar, finstrimlade
1 knippe persilja el. koriander, strimlad

Teriyakimarinad
2 msk balsamvinäger
3 msk sweetchili sås
1-2 msk färsk ingefära, riven
1 vitlöksklyfta, riven
3 msk japansk soya
2 msk rapsolja
2 msk sesamolja

Vispa ihop marianden och låt dra lite.
Mixa fisken hastigt eller finhacka den för hand (föredrar jag) och krydda med salt och peppar. Blanda ned salladslök och örtkryddan. Forma fiskfärsen till 8 biffar och halstra dem 2-3 minuter på varje sida, de ska vara medium. Slå marinaden över och låt koka upp. Servera med äggnudlar och wokade grönsaker.

Av alla sorters pasta, ris och gryner så är äggnudlar det som mina barn gillar mest. De formligen trycker i sig. Den här gången hade jag blandat dem med tunna stavar av grönsaker; morot, minimajs, bambuskott och purjolök. Jag lät bara grönsakerna bli varma i nudlarnas vatten innan jag silade bort vattnet. Ringlade sedan över lite sesamolja, bara för det är så gott ;-)

3 kommentarer:

  1. Humm.. Laxen byter jag nog ut mot kyckling men teriyakimarinaden måste jag prova! :)

  2. Å va läckert med hemmagjord teriyaki-sås, det måste jag pröva. Får köpa hem sesamolja först! Ha en bra dag!

  3. Toppen att inför en dag i veckan när man gör sparade recept som bara ligger.

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.