Enbärskryddad entrecote med gin- & flädersås

1/28/2010

Original receptet kommer från Görn Helleblad, men jag har gjort om det lite, för jag hade ingen älgfilé och att ge mig på att flambera vågar jag inte. Dessutom skulle nog inte min man tillåta mig göra det, med tanke på min klumpighet... :-/


Enbärskryddad entrecote med gin- & flädersås, 4 pers.
4 skivor entrecote, oxfilé eller älgfilé á 175 g
1 tsk salt
1 ½ tsk grovkrossad vitpeppar (måttet stämmer...)
14 hackade enbär
6 cl gin
3 msk outspädd flädersaft
1 grönsaksbuljongtärning
3 dl crème fraiche
(Kantareller, smörstekta)

Krydda köttet med salt, vitpeppar och enbär. Stek köttskivorna på båda sidor, lite mindre färdigt än ni önskar. Slå över gin och låt bubbla en liten stund. Det här som man skulle tänt på om man varit lite tuffare. Ta upp köttet och låt vila under folie. Smula ned buljongtärningen i pannan och slå i saften så buljongen löser sig. Rör ned crème fraiche och låt koka ett par minuter. Klart att servera!

Vitlöksrösti, 4-6 pers./12 st.
6-8 potatisar, grovt rivna
1 gul lök, tunt skivad
2 msk olivolja
5 pressade vitlöksklyftor
2 dl riven parmesanost
salt & svartpeppar

Stek potatisen och löken mjuk i oljan. Smaksätt med salt och peppar och pressa ned vitlöken. Blanda ned osten. Smörj en muffinsplåt (12 hål) eller portionsformar och fördela potatisröran i. Hit går bra att förbereda.
Sätt ugnen på 250°. Baka röstin i 20 minuter tills de fått fin färg.
De är perfekta att ha på en buffé, men gör då dem i lite mindre formar om det är många rätter på buffén.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.