Mitt bidrag till månadens sötsak

1/11/2010

Minipavlova blir spröda på ytan och sega inuti och härligt söta. Nu smaksatta med polkagrisar får de en smak av mint som bryter fint mot grädden och de lite sura bären. Mums!
Att allt sedan får toner i rosa och rött gör det hela lite trevligare för ögat ;-) Perfekt på den lilla prinsessans kalas.


Polkapavlova med rosa grädde och röda bär, 8 st
2 äggvitor
1 ½ dl strösocker
3/4 dl fint krossade polkagrisar
½ krm salt
1 krm bakpulver
4 droppar röd hushållsfärg

3 dl vispgrädde
2-4 droppar röd hushållsfärg
1 tsk vaniljsocker
halvtinade eller färska lite syrligare röda bär (lingon, röda vinbär eller hallon)

Sätt ugnen på 225°. Vispa äggvitorna till hårt skum. Vispa sedan ned sockret och fortsätt vispa en stund till. Vispa till sist ned polkagris-pulvret, salt och bakpulver. Droppa i hushållsfärgen men rör sedan bara lite i smeten, så den blir randig.
Klicka ut marängsmeten i muffinsformar. Gör en fördjupning i varje maräng med hjälp av en sked som du trycker ned i mitten och sedan drar upp mot en sida.
Sätt in marängerna mitt i den varma ugnen och stäng sedan av ugnen. Låt marängerna stå i ugnen i minst 4 h eller över natten, utan att ugnsluckan öppnas!
Vid servering toppas marängerna med lättvispad rosa grädde och röda bär.
(Formarna har jag fått av min väninna Sabina och jag tror de kommer från Lagerhaus)


Morteln på bilden är också en present... (från Anna och Stoffe) Den är designad av Jamie Oliver och heter flavor shaker. Den passar att mortla allt i, hårda kryddor som mjuka örter. Man bara lägger i det man vill krossa och sedan skakar man tills man fått det så fint man vill ha det.

11 kommentarer:

  1. Ser riktigt smarrig ut det där!! :)

  2. Oj, detta ser MYCKET gott ut. Måste prova!!

  3. Åååh vad goda dom här var! Berra hade med sig några till fikat idag, och vi smorde alla i oss dem i total extas. Tusen tack!!

  4. Vilka söta små princessbakelser! :D Hoppas de smakade :)

  5. Oj Emy, nu tror jag att jag friar igen..........Jisses vad goda dom var!

  6. åhhh dom ser ljuvliga ut *dreggla*

    Tack för din fina kommentar inne hos mig. Jag hittade hit till dig idag och nu har jag läst genom hela din blogg. Mumma vad jag blev hungrig och sugen på en massa fina saker du gjort ;)

    Kram STina

  7. Herregud vilka små smarrissar! Låter jättegott!!! Å vilken fin bild också, jag tycker de ser ut som en dröm! Kram Anna

  8. Mums! En riktig kaloribomb, men ack så gott det ser ut! :-)

  9. Dom ser absolutely delicious ut! Fint att de marmorerade sig lite i marängen.

  10. Det där ser ju bara toppenmumsigt ut, en på posten , kanske1?! ;)

  11. Åj vad gott det där såg ut!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.