Mat med lågt GI när den är som bäst

1/31/2010

Efter att ha grillat dagen innan så blev vi så sugna på att grilla ännu mer, så denna gången fick det bli grillade fiskspett. Och till det hade vi en god sallad med mycket nötter i. Det är så här jag tycker maten är som godast och får på köpet ett lågt GI. Personligen saknar jag inte pastan, potatisen, brödet eller vad man annars hade haft till. Och man blir så skönt mätt, utan att känna sig "däst". Barnen behöver dock och vill ha mer kolhydrater, så de får alltid något mer till.

Fiskspett, 4 pers./8 spett
400 g lax, i 3x3 cm kuber
400 g annan fast fisk, i 3x3 cm kuber (havskatt, svärdfisk, tonfisk)
2-3 lime, i tjocka skivor
1 tsk salt

Marinad
 2 tsk sambal oelek
1 lime, saften
2 msk olja

Sallad
2 påsar/pkt olika sorters sallad
1 pkt solrosskott
1 knippe grön sparris, ca 8 st, kokta 1 minut
1-2 grillade paprikor, strimlade
1 ask physalis, i halvor
1 dl rostade pinjenötter
½ lime saften
2 msk olja
salt & vitpeppar

Sås
2 dl crème fraiche
1 lime, rivet skal och saft
salt & vitpeppar

Skär av toppen på ett par lime så du kan skära tjocka skivor av mitt bitarna och sedan i halvmånar. (Limen får en härlig söt smak när den grillas) Topparna kan du använda och pressa saften ur till salladen eller såsen. Fördela fiskbitarna och limebitarna på 8 spett. Salta och slå marinaden över spetten.
Blanda ihop salladen och ingredienserna till såsen.

Grilla spetten ca 3 minuter på varje sida. Häll limejuice och olja över salladen och salta & peppra.
Lägg de färdiga spetten på salladen och servera såsen till.

7 kommentarer:

  1. Men, vad gott det ser ut! Jsg gillar rätter som serveras på stort fat - det seralltid så inbjudande ut! Det här tänker jag prova ngn gång! Ha en fortsatt bra kväll!

  2. Ser fanatstiskt gott och fräsht ut! Himmel och hav vad jag längtar till sena grillkvällar i sommarvärmen :)

  3. Ser ruggigt gott ut! Vi är väldigt dåliga på att grilla fisk här hemma, får försöka ändra på det!

  4. Ojojoj, detta måste jag testa. Så gott det ser ut!! / Katarina

  5. Jösses så gott och fräscht det ser ut! Grillat är godast :)

  6. Vad härligt med grillat nu! Jag längtar verkligen tills det blir lite varmare ute så jag kan ta fram min lilla hinkgrill :P

  7. shit vad gott det ser ut , längtar till sommaren nu . ;) :P

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.