Söndagsfika

1/10/2010

Nästan alla har väl numera blivit bjudna på ananaspaj någon gång eller bakat en själva. Och har man inte det så är det läge att baka en paj för det är ju såå gott. Nu råkade jag ha en färsk ananas som blivit mogen och som längtade efter att bli uppäten. Så då testade jag att göra ananaspaj på den. Jag använde samma recept som till en vanlig ananaspaj, men mixade den färska ananasen och hade i istället. Och pajen blev tom godare än den gjord efter orginalreceptet. Den blev lite krämigare...

Ananaspaj
150 g smör, smält
3 dl vetemjöl
1 dl strösocker
1 tsk bakpulver

1 ananas, delad i mindre bitar och lätt mixad
alt. 400 g( avrunnen vikt) krossad ananas
2 dl crème fraiche
½ dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1 ägg

Sätt ugnen på 200. Blanda mjöl, strösocker och bakpulver i en skål. Häll över det smälta smöret och blanda till en deg. Tryck ut degen i en pajform. Blanda sedan ananas, crème fraiche, strösocker samt vaniljsocker och häll i pajskalet. Grädda mitt i ugnen i 30 minuter.
Servera med vaniljglass.

4 kommentarer:

  1. Tack för inspirationen! Har en ananaspaj i ugnen nu =) kram Pernilla

  2. Jag har blivit bjuden på ananaspaj en gång och det var en dröm! Hade hört talas om den ganska mycket innan dess. Har faktiskt inte bakat den själv någon gång ännu. Men det kommer säkert.

  3. Oj det har jag aldrig hört talas om.. Måste prova det antar jag för det ser ju riktigt smarrigt ut :)

  4. Nämen jag ÄLSKAR ananaspaj :)
    Har funderat många ggr på det där med om det kan bli till något om man har färsk ananas (har nämligen en ståendes redan nu)
    Men har liksom inte riktigt vågat med den färska.
    Så tack så hemskt mycket för detta tipset :) Då kan jag åxå våga nästa gång.

    Kram Stina

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.