Favorit pastan

1/12/2010

Jag är personligen igen pastaälskare, men de övriga 3/4 av familjen är det så ibland får jag ge vika för majoriteten. Och den här pasta är min absoluta favorit. Den innehåller så mycket jag gillar: vitlök, basilika, frön, parmensanost... mmm... Och bland så mycket gott så går även lite pasta ned ;-)


Basilikapasta med bacon och parmensan, 4 pers.
400 g (fullkorns)spagetti
2 dl solrosfrön, pumpafrön och/el. pinjenötter
(vi körde på alla 3)
2 pkt bacon á 140 g, strimlade
2 vitlöksklyftor, skivade
½ dl olivolja
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
100 g parmensan, riven
1 kruka basilika, strimlade

Koka pastan enligt anvisningar på paketen. Rosta frön och nötter i en torr stekpanna så de får lite färg och pumpakärnorna "poppat upp" sig lite. Knaperstek baconet och låt rinna av på hushållspapper. Stek vitlöksskivorna lätt och lägg dem sedan i oljan.
När pastan är klar och fått rinna av lite, blanda den då med först olja, vitlök och bacon. Krydda med salt och peppar. Vänd sedan ned frön/nötter, ost och basilika. Servera genast tillsammans med en sallad. Vi åt bönsallad till för att kompensera det höga kolhydratintaget.

1 kommentarer:

  1. Jag är inte heller noågon "stor" älskare av pasta, men det här ser supergott ut. Ska givetvis provas ngn gång.

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.