Cheezus!

9/01/2010

Lasagne! Lowe har börjat titta på kanalen Boomerang och där visas Katten Gustaf, ni vet han som är ganska odräglig och tokig i lasagne. Så då passar det bra att bjuda familjen på lasagne. Och de brukar inte protestera direkt ;-) Så här tycker jag min lasagne blir bäst. Det ska vara mycket ostsås och den ska ska vara riktigt krämig och "ostig" (ser inte ut så på bilderna kanske). Det kan vara hyfsat snabblagad vardagsmat om man använder färska lasagneplattor och är man riktigt lat kan man köra på färdig ostsås. Vad brukar du ha i din bästa lasagne?


Remsans lasagne, 4-6 port.
12 valfria lasagneplattor
1 stor gullök
500 g nötfärs
400 g krossade tomater
2 msk tomatpuré
2 msk färsk timjan eller 1 ½ tsk torkad eller 1 kruka basilika
2 vitlöksklyftor, pressade
1 köttbuljongtärning
1 krm svartpeppar
½ tsk salt

Ostsås:
7 dl mjölk
4 msk vetemjöl
2 msk smör
3 dl riven god ost (ca 100 g)
salt & vitpeppar

Sätt ugnen på 225°. Stek löken lite mjuk, tillsätt färsen och bryn allt en stund. Tillsätt tomater och samtliga kryddor. Låt sedan koka under lock i 15 minuter.
Vispa ut mjölet i hälften av mjölken, tillsätt sedan resten samt smöret. Sjud tills såsen blivit riktigt tjock. Stäng av värmen. Rör ned osten och låt den smälta. Smaka av medsalt och vitpeppar.
Bred ut hälften av ostsåsen i botten på en ugnsform. Täck med 4 av lasagneplattorna. Bred ut hälften av köttfärsen och täck återigen med 4 lasagneplattor. Bred ut resten av köttfärsen och täck med de sista 4 plattorna och sedan resten av ostsåsen. Gratinera mitt i ugnen i 15-20 minuter. (Är lasagnen kall så sänk ugnsvärmen till 200° och tillaga i 30 minuter)


Servera med en stor grönsallad.

11 kommentarer:

  1. Min lasagne är väldigt lik din, men förra gången bytte jag ut nötfärsen mot vildsvin och så skippade jag basilika och hade massor av timjan. Blev väldigt uppskattat.

  2. Hej, vi har alltid kokt ägg i vår lasagne - konstigt va!?! :-) Min man har fått med sig det från sin barndoms grannar som var syditalienare, de hade tydligen alltid i det när de bjöd på lasagne.

  3. ojojoj, lasagne är så himla gott! jag brukar ha i lite vad jag känner för, men en god ostsås med lite muskot i är aldrig fel! ajvar relish är också gott att lägga i köttfärsen.

  4. hejsan svejsan o god morgon!
    tack så mycket för din kommentar, haha jo antar att jag också kommer få lite problem med att följa det strikt, blir nog en hel del fusk m.m, men precis som du säger, jag gör det mer för det får mig att må bra :).

    ps. jag blir också alltid sugen på lasagne när jag ser gustaf ;D. din ser jättegod ut.
    haa det bra

  5. Vilken god Lasagne! Jag vill också ha min sådär god krämig. Och färska lasagneplattor eller också kokar jag det torkade först, annars brukar det blir trista knapriga lasagneplattor överst :-/ En morot har jag alltid i och mycket riven muskotnöt överst! Det lärde jag mig på en italiensk restaurang :-)

  6. Åh så sugen man blir. Men ett par veckor framåt nu ska jag bara äta grekiskt. Och Moussaka är en av mina favoriter förståss. Jag lär återvända några kilo tyngre, vår värd lagar nämligen den mest underbara mat du kan tänka dig!

  7. Jag tycker tyvärr inte det brukar gå så snabbt att göra lasagne. Brukar koka köttfärssåsen lääänge så den gottar ihop sig riktigt. Gör nog den ungefär som du. Tycker oxå att det ska vara MYCKET ostsås så den blir riktigt saftigt!!

  8. Jag älskar lasagne, men klarar inte av att äta den när det är för mycket ostsås. Så olika man är. :-)

  9. Jag gör ungefär som dig. Jag tycker den blir allra godast om man använder färska lasagneplattor.

  10. jag har lyckats ändra bloggadress, finally, så numera är det www.matrepubliken.se som gäller!

  11. Lasagne är aldrig fel! Din ser gudomligt krämig och god ut, precis som den ska va!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.