Grahamsrutor med äpple

9/18/2010

För ett tag sedan fick jag ett smakprov på Arganiqa Cuisine Arganolja. Det är en ekologisk, kallpressad matolja utvunnen ur arganfrukternas nötter, vilket ger oljan en speciell nötaktig smak. Jag tycker om sesamolja och jordnötsolja som verkligen har den där nötiga smaken, precis som den här oljan. Jag har testat att ringla den över nudlar, doppa bröd i och jag haft den i marinader till räkor. Bland annat den här marinaden. Nu testade jag även att ha den i bröd, vilket gav en mycket god smak på brödet. Oljan är inte bara god, den är även nyttig. Här kan ni läsa mer om oljan och dess goda egenskaper. Och på hemsidan kan ni även beställa en egen flaska.


Här är brödet jag bakade med oljan i, ett smidigt långpannebröd. Som jag rev ned ett par äpplen i, för nu börjar det finnas äpplen på träden. Dock inte på våra träd i år. Det känns som det vilar någon slags förbannelse över hela min trädgård detta år. Det är inget som vill ge någon riklig skörd. Hm... måste gjort någon skördegud förbannad eller något sånt. Eller är det helt enkel så att man måste pysslar om sin trädgård, mer än att sitta och päsa i den tillsamman med en kopp kaffe. Hur som helst var min väninna Lena snäll och skänkte mig några äpplen. Ja ja, jag erkänner jag plockade helt sonika några äpplen hos dem när jag var där. Men tack i alla fall! Och för för björnbären också :-D


Grahamsrutor med äpple
, 1 långpanna
5 dl vatten, ljummet
50 g jäst
2 msk arganolja eller annan olja
2 msk honung
2 tsk salt
2 äpplen, rivna
4 dl grahamsmjöl
8-9 dl vetemjöl special
lite vatten
fiberhavregryn

Smula jästen i en bunke och lös den i vattnet. Tillsätt resten av ingredienserna och nästan allt vetemjölet. Arbeta degen smidig i 5-10 minuter tills den släpper skålens kanter. Låt degen jäsa övertäckt 30 min. Tryck ut degen direkt i en pappersklädd långpannan. Skär degen i 15-20 rutor. Låt jäsa ytterligare 30 min. Sätt ugnen på 225°. Pensla brödet med vatten och strö över lite havregryn. Grädda brödet i mitten av ugnen 15-20 min. Låt brödet svalna på galler.

10 kommentarer:

  1. Tycker också det är roligt med olika oljor! Har läst nån stans att arganolja ska vara mycket bra för huden dessutom, så du kan ju testa att ta lite i ansiktet nästa gång du bakar!

  2. Vilket kul förslag med arganolja. Det ska jag inhandla.

  3. Å äpple i lät gott, det måste testas. Jag har så mycket äpplen liggande just nu att detta vore perfekt. Den där oljan lät spännande, men den är säkert väldigt dyr. /Kram

  4. åh, det låter ju grymt gott med äpple i degen - kan tänka mig att det blir riktigt saftigt bröd av det!

  5. Låter jättegott med äppelbröd. Långpannebröd är ju alltid smidigt.

  6. Gillar verkligen långpannebröd. Att det blir saftigt och gott med äpple kan jag tänka mig men ger det mycket smak också?

  7. Mmm, låter jättegott!
    Kram!

  8. Äpple och arganolja som accent i brödet... mycket intressant kombo, måste testas! Tack för tipset:)

  9. Vad bra med ännu ett matbrödsrecept! Igår gjorde jag ditt stekpannebröd och det blev jättebra! Inte så tjusiga kakor som dina, men goda! :)

    /Åsa

  10. Ååh arganoljan är så fantastisk, jag har faktiskt sett att företaget Arganiqa har för huden också!
    Den kostar bara 195, så inte alls dyr.

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.