♪ ♪...och dom åt och drack, och dom drack och åt... ♪ ♪

9/27/2010

Denna helgen skulle vi en hemma-fixar-helg, vilket vi också hade. Lördagen var helt ljuvlig, med sol och lite värme trots den där läbbiga hösten. Så Berra bestämde att vi skulle grilla (jorå, det är han som är grillansvarig hos oss, tror han i alla fall...) Då Lowe hade fröken Livia på besök så bjöd vi in hennes föräldrar på grillat. Det fick bli lite ihopplockat. Vi grillade grönsaker, halloumi och kycklingspett. Grönsakerna och osten smaksattes med ört- och vitlöksolja, liknande denna. Till kycklingen testade jag en färdig tandoorikryddmix, som dessvärre inte smakade så mycket. Och så hade vi en kall sås till gjord på matyoghurt smaksatt med vitlök, mango chutney och sambal oelek.


När jag var på lite shopping på Systembolaget så upptäckte jag något mycket trevligt. De hade ett ställ med 8 olika recept tillsammans med varsitt vinförslag. Vilken kanonidé! Jag är för systembolag, för jag tycker om att få experthjälp. Jag inte sponsrad, även om del kanske trott det, men jag borde kanske vara det ;-) Jag har flera gånger fått dryckestips och jag har även testat recept från deras hemsida, där det även finns dryckestips till maten.


Så nu när jag ändå besökte en av deras butik fiskade jag upp ett nummer av Bolaget dessutom. Brukar ni läsa den? Det är en trevlig tidning. Där får man lära sig lite mer om olika drycker och dess historia. Och så finns det alltid några recept att testa. Detta nummer hade även ett par drinkrecept. Varav ett innehöll Tropicana apple/pear/passion juice som jag precis handlat hem. Så då blev jag tvungen att testa denna drink.


Farmer
, 1 glas
4 cl calvados (skulle vara whisky, men det har vi sällan hemma)
10 cl Tropicana apple/pear/passion juice
½ passionsfrukt
is

Gröp ur fruktköttet direkt i glaset. Fyll glaset till 3/4 med is. Tillsätt calvados/whisky och juice. Rör om och servera.
Vi tyckte den blev jättegod!



Vill även passa på att tacka för vinsten, ett jättegulligt bokmärke, som jag vann hos Bland muffins och pelargoner. Där man skulle tipsa om en favorit kokbok. Detta är en mina - en bok fylld med bufféer för hela året. Ni förstår att den passar mig! Här hittar ni de andras tips på bra kokböcker. Kika gärna in på Karamell Design bland Johannas alla fina saker hon gjort.

Ha en riktigt skön vecka allihop!

8 kommentarer:

  1. Mums så gott det lät med grillat!..och hallomisot är ju bara för gott. Snart så är det nog slutgrillat här för det börjar vara riktigt "hurvigt" kallt ute.
    Ha det gott!

  2. Calvados eller whisky? Sak samma, haha!

  3. Håller fullständigt med dej om Systembolaget, de är verkliga proffs på det dom gör!
    Dessutom tycker vi dom skulle haft bonuskort....

  4. seriöööst, vad är det för snuckigt glas du har?! det är det häftigaste jag har sett!

  5. Åh, jag vill också grilla. Men det är väl inte för sent än... hoppas jag.
    Låter som en trevlig drink.

  6. Så gott med grillat!Vi grillar krampaktigt året runt, men det blir ju aldrig detsamma som ljumma sommarkvällar....

  7. men du, galet snyggt glas! var har du hittat det? eller köpt det kanske? ;)

    håller med håkan & anki dessutom, de borde ha bonuskort på systembolaget. få tionde köpet gratis liksom ;)

  8. Haha! Det var avancerat att byta ut Calvados mot whisky! Nåja, bättre med någon alkohol än ingen!

    Glaset är kanon! Vill ha!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.