Kom an hösten om du vågar!

9/10/2010

För jag ska banne mig stå emot. Jag är inte redo för höst ännu... Jag vill fortfarande slippa ha strumpor i skorna. Kunna cykla till jobbet utan vantar, hua! Bara ha en tunn kofta på mig om dagarna. Jag vill sitta ute och äta utan att maten kallnar. Det bara får inte regna i flera veckor nu... Jag är nästan beredd att be alla myggor komma tillbaka. Nästan.
Så ikväll blir fredagsdrinken en sommarfräsching, men som passar året om. I somras hade min väninna Linn blivit bjuden på en annorlunda drink och ett tag senare dök ett liknande receptet upp hos Mårtenssons som också blivit bjudna på samma drink. Det verkar finnas en hel drös olika drinkar av detta slag, där man låter drinkbasen frysas till något sorbetliknande. Min kollega Frida har sin variant med vodka och exotisk nektar som går under namnet slabbedask. Livsfarligt gott... Så har ni inte testa denna typen av drinkar tidigare så gör det, men ta det lugnt :-P



Månsken/Frusen Piña colada, 4 stora glas
37 cl ljus rom alt. vodka
250 ml krämig kokosmjölk (den på tetra pak)
2 dl koncentrerad ananasjuice
2 citroner, saften
Sockerdricka, Sprite eller liknande

Blanda rom, kokosmjölk, ananasjuice och citronsaften väl i en plastbunke och frys in. Gör detta i god tid. Vid servering skopa upp den i fyra glas och slå över läsk och rör om lite. Som ni ser på bilden blir glaset väldigt kallt och immigt.

5 kommentarer:

  1. Mmmm, visst är den himmelskt god. Men du har så rätt så, bäst att ta det lugnt med Månskenet, man känner lixom inte alls smaken av alkoholen så den blir lätt förrädisk...
    Här har middagen intagits till levande ljus, första kvällen på hur länge som helst, känns lite höstigt, sorry...
    Ha en bra helg / Mårtenssons

  2. Wuhu! jag älskar Piña colada! :-)

  3. Haha, härligt Remsan! :)

  4. Jag tror inte att jag har smakat den här drinken, men den blir en perfekt lördagsdrink. :-)

  5. Jag håller med. Jag vill ha kvar lite sommar, ett tag till i alla fall. Var på fest igår och det var fullt med mygg!!! Kändes riktigt somrigt faktiskt, fast sen kliade det överallt hela kvällen.
    Pina colada låter som en toppendrink, det var längesen jag drack.

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.