Fyllt på med fisk

9/02/2010



Vi brukar handla fisk av en fiskbil som kommer till vårt bostadsområde en gång i månaden. De säljer inte färsk fisk, men den är färskfrusen och det är så nära man kan komma. Det gör jättestor skillnad jämfört med annan fryst fisk. Det är även fin kvalité på filéerna, inga ihop pressade fiskblock här inte...


Grejen är bara den att man måste köpa mycket, så har man inte så stor frys får man gå ihop med några andra och dela. Jag ser till att vi får plats i frysen för det går åt så mycket fisk hos oss i alla fall... Så nu har jag tryckt in (bokstavligen) 8,5 kg blandad fisk och lite skaldjur.
Och så passade jag på att tillaga lite utav fisken. Bacon och torsk är så gott ihop, så det fick det bli. Lowe tyckte vi skulle ha potatismos och då gjorde jag lite duchessepotatis av en del av moset. Bara för att det är så gott och moset känns lite lyxigare. Kan jag behöva ;-) Jag bytte ut ca 1/3 av potatisen mot fryst broccoli och blomkål. Dessa blir över i de blandade påsarna för barnen äter upp morotsslantarna först... Av lathet testade jag ett recept på falsk hollandaise, men det går ju inte jämföra med riktig.



Baconlindad fisk med duchessepotatis och falsk hollandaise, 4 pers.
4 bitar torsk eller annan vit fisk
1 paket bacon
½ tsk salt
1 krm svartpeppar

1 kg potatis (alt. byt ut en del mot grönsaker)
2 msk smör
2 äggulor
1 tsk salt
½ krm svartpeppar

4 msk vetemjöl
4 dl fisk- eller grönsaksbuljong/fond
2 msk smör
2 äggulor
1 dl vispgrädde
1 msk citronsaft
salt & vitpeppar

Krydda fisken med salt och peppar. Linda bacon skivorna runt och stek fisken. Går att tillaga den i ugnen om man tycker det är smidigare, 250° i ca 15 minuter.

Sätt ugnen på 250°. Koka potatisen och ev. grönsakerna mjuka och slå bortvattnet. Mosa/mixa dem tillsammans med smöret. Krydda med salt och peppar och vispa sedan ned äggulorna. Spritsa eller klicka ut moset på ett smort bakplåtspapper. Gratinera i 10 minuter tills de fått fin färg.

Vispa ut mjölet i lite ljummen vätska och tillsätt sedan resten samt smöret. Koka upp såsen under omrörning ett par minuter. Vispa ihop äggulor och grädde, tillsätt i kastrullen och låt nu såsen bara sjuda tills den är tjock och pösig. Smaka av med salt och peppar.
Här hittar ni ett annat recept med just fisk och bacon som är gott och dessutom en smidig vardagsrätt.

6 kommentarer:

  1. Ser jättegott ut! Vilken tur ni har som har egen fiskbil, hem till oss hittar inte ens Glassbilen (o, vi bor ändå bara 3 km från centrum)!

  2. Det där ser riktigt kul ut. Vad trevligt med duchesse till. Hur var den falska såsen? Glassbilen hittar minsann till mig, men ska jag ha färsk fisk får jag sträcka på benen lite.

  3. Bacon och fisk tillsammans har jag aldrig ätit, men det kan jag tänka mig smakar gott ihop. Bacon sätter god smak på det mesta. :-)
    Måste jag komma ihåg att testa.

  4. Hmm... jag som köpt torsk till middag och på barnens begäran skulle det bli kokt torsk med äggsås men nu undrar jag om det inte får bli detta till mig och gubben...såg ju så gott ut;)

  5. Mmmm, det där ser gott ut!

  6. Den falska såsen blev mer som en vitsås smaksatt med citron.

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.