Löparlimpa

9/08/2010

Nu hoppas jag många har blivit inspirerade och jättesugna på att haka på nästa år och springa tjejmilen. Man tror kanske inte att det går, men det gör det! Tänk er en hel stad som invaderas av tjejer. Det var över 30 000 anmälda, visst nu var det inte alla som genomförde loppet, men ändå. Jag lovar det ger en kick som f-n!
Så nu när det fortfarande svider lite i låren tänkte jag bjuda på ett grövre bröd. Precis som alla andra som äter mat med lågt GI eller LCHF-kost försöker jag att inte äta så mycket bröd. Vilket är ganska svårt när det rätt ofta finns nybakat bröd hemma. Men brödet behöver inte vara så ljust, utan får gärna för min del innehålla mycket nötter och frön. Baka bröd med bikarbonat är smidigt eftersom det går så fort. Jag tycker däremot inte om när smaken från bikarbonat slår igenom. Och jag vill att brödet ska hålla sig saftigt utan att det är för sött. Detta hade jag i mitt bröd, men man kan blanda i gryn, nötter och frön utifrån vad man gillar. Och varför inte blanda ihop deg till två bröd och kanske till och med ge bort det ena!



Löparlimpa
(tyckte namnet passade bra nu), 1 bröd
5 dl vetemjöl
2 dl fiberhavregryn
1 dl linfrö
1 dl solroskärnor
½ dl hackade hasselnötter
½ dl hackade aprikoser
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
4 dl naturell yoghurt
2 msk lingonsylt
2 msk honung

Sätt ugnen på 200°. Blanda alla torra ingredienser i en bunke och rör sedan ned vätskorna. Klicka ut smeten i en pappersklädd eller smord avlång brödform. Grädda i nedre delen av ugnen i 45 minuter.



Stjälp upp brödet och låt svalna.

10 kommentarer:

  1. Det ser jättegott ut! Bikarbonat är så himla smidigt att baka. Synd bara att det inte håller så länge.

  2. Jag gillar den här typen av bröd. Bara att röra ihop och grädda.

  3. Jag älskar dessa bröd - känns så himla nyttiga!

  4. Det finns bara en sak som stoppar mig från att vara med i Tjejmilen nästa år.

    Att göra ett extra bröd och ge bort är en jättebra idé.

  5. Ett liknande bröd brukar jag också göra, lingonsylt i har jag aldrig testat, det verkar gott.

  6. Verkar jättegott! Och bra för en som bara älskar härligt italiensk eller baguette :-/ och borde tänka på att få lite mer mörkt bröd på frukostbordet :-)

  7. Alltså alla i hela världen utom jag gillar sånt här nyttigt bröd... men jag brukar baka liknanade limpor och ge bort åt andra. Men jag äter hellre fluffiga långpannerutor. Men så blir ju hela jag lite fluffigare också. ;-)

  8. Jag gjorde en ganska rejäl modifiering av ditt bröd. Bytte ut vete mot rågmjöl och havregryn mot dinkelmjöl. Skippade russinen och tog mer lingon istället. (Att jag gjorde om receptet var för att jag hade de produkterna hemma och skulle använda upp yoghurten som var kvar från annat brödbak).

    Det blev verkligen supergott!
    Det är säkert lika gott om man gör din variant. Tack så hemskt mycket för ett toppenbra tips! :)

  9. Russin?! Hahaha, jag menade förstås aprikoserna! :P

  10. Åsa, det är precis så det ska vara att man tar i av det som finns hemma!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.