Dammat av woken

9/17/2010

Det var evigheter sedan vi wokade hos oss. Vi har knappt använt woken till grillen i år ens. Så dåligt... Wokad mat är perfekt när man vill äta mer grönsaker. Det är bara att ta i vad man tycker om och man kan blanda konserverade grönsaker, frysta och färska. Däremot tycker jag personligen inte om de färdiga wokmixerna som finns i frysdisken, då jag tycker många av grönsakerna har förlorat för mycket av sin krispighet. Det går så snabbt att ta färska grönsaker, för många av dem behöver bara någon minut i pannan för att bli klara. Är det sedan någon vid middagsbordet som inte äter kött så blir wokat lika gott vegetariskt.

Den här gången serverade jag ris till, men annars tycker jag själv bäst om äggnudlar till som vänts runt i sesamolja (har sagt det förut: köp den som det står 100% sesam på).


Wokad biff med grönsaker, 4 pers.
500 g lövbiff, strimlad

Marinad:
1 msk sesamolja
1 msk torr sherry
2 msk kinesisk soya
2 tsk potatismjöl

2-3 cm färsk ingefära, finhackad
2 vitlöksklyftor, finhackade

Grönsaker:
1 msk olja
150 sockerärtor (1 pkt)
250 g broccoli (1 stånd)
2 morötter, skurna i tunna stavar
1 burk vattenkastanjer

Sås/redning:
2 msk vatten
1 msk kinesisk soya
2 tsk maizena
salt & svartpeppar

Blanda ihop marinaden och låt köttet marinera i 30 minuter. Stek köttet i omgångar i lite olja och tillsätt ingefära och vitlök mot slutet. (Vill man inte ha så krispiga grönsaker så får man förvälla broccoli och morötter ett par minuter innan de åker i woken). Ta upp köttet och woka sedan grönsakerna i ca 1 msk olja i 1 minut. Lägg tillbaka köttet i woken och tillsätt såsen/redningen. Smaka av med salt och peppar.

9 kommentarer:

  1. Tycker också att sesamolja är så himla gott (i lagom mängder). Brukar köpa en flaska i Kristianopel varje sommar och den brukar räcka precis ett år till nästa sommar!

  2. den där marinaden lät ju riktigt smarrig. är väldigt svag för både sesamolja och sherry. Trevlig helg!

  3. åh så gott! jag är i situationen tvärtemot dig, den enda wok jag ägt var en superbillig i teflon som slog sig första gången jag använde den, skulle tro att den fortfarande står kvar på studentkorridoren i kalmar... :-) precis sådana här recept får mig dock väldigt sugen på att woka och således införskaffa en. vad är bäst; gjutjärn eller tunna plåtvarianten?

  4. Wok är så gott! Måste äta det snart igen. :-)

  5. Åh, visst är det gott med wokat. Det låter sannerligen riktigt gott det där ni ätit.

  6. Ja gud vad länge send man wokade något. Min Wok står högst upp på en hylla och har stått där sen vi flyttade in :-/ Det är ju både lätt, gott och nyttigt med wokrätter!

  7. Jag är inte heller ngt fan av de färdiga fryswokpåsarna. Trist i smaken och ingen krispighet. Däremot kan jag blanda ner en burk konserverade wokgränsaker innehållande kastanjer, groddar!

  8. Jag har lte tips till dig när du ska göra nästa gång!!
    använde du lite ostronsås + några droppa fisk sås och 1 1/2 tsk socker din biff wokad ska blir mer goda (lite thai stil) och om du vill har mer thai tuch när du wokat klat häll i thaibasilika 5-6 blad aroma av thaibasilika ska göra din wok bli super gott tror po mig ;=)

  9. Wok är fina grejer. Ska köpa hem en sån där sesamolja du tipsar om!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.