Lättlagat i gryta

9/14/2010

När jag läste ett recept hos Pinglan som påminde om kålpudding fast tillagat i gryta kände jag att jag var tvungen att testa. För jag är för lat för att rulla kåldolmar och så tar det lite tid att trixa ihop en kålpudding. Så denna grytan blev allt i ett, alltså som en kålpudding med sås i en gryta. Kanonenkelt och jättegott tyckte vi. Kommer absolut lagas fler gånger. Här hos Airam finner ni originalreceptet och här är hur jag gjorde. De små ekologiska vitkålshuvudena är lagom stora och mer späda.


Kålpudding i gryta, 4 pers,
1 litet vitkålshuvud, knappt 1 kg, skuren i mindre bitar
600 g färs
1 gul lök, hackad
1 krm svartpeppar
1 tsk salt
1 tsk sirap
1-2 msk kinesisk soya
1 dl vatten
3 dl vispgrädde
1 dl frusna eller färska lingon

Stek vitkålen ljust brun i en stekpanna och lägg över i en gryta. Gör detsamma med lök och färs. Smaksätt med kryddorna och häll över vätskorna, men inte lingonen. Låt allt koka i 10-15 minuter. Smaka av och vänd ned lingonen. Servera tillsammans med kokt potatis och färska grönsaker.

10 kommentarer:

  1. Gud va smart! Vi pratade om att göra kåldolmar någon dag, mest för att prova på att själv rulla dom. Men detta låter ju som ett perfekt och enkelt alternativ!

  2. Nu är hösten här och du lyfter fram hösten från dess bästa sida! Vackra löv tillsammans med röda lingon :)
    Detta recept måste jag testa! Är även sugen på att tillaga kåldolmar.. Fick vi alltid på söndagar hos farmor!

  3. Tack för det utmärkta förslaget! :-)

  4. Oj, oj, oj jag tror visst hösten tar poäng efter poäng på Remsan!? ;-) Låter gott och härligt nyttigt och säsongsrätt med kålen.

  5. Det här är ju genialt! Det ska jag laga i veckan! Redan på fredag, kanske, jag har inga matplaner då. Ikväll ska jag däremot matsurfa. :-)

  6. Perfekt! Har ett spetskålhuvud som passar perfekt ;-)

  7. Kålpudding är ju så gott, det låter ju jättesmidigt att göra en gryta.

  8. Ja, visst var det gott och enkelt! Jag kommer absolut att göra det här fler gånger. Vilka fina bilder du har. Riktigt höstigt! (Tack för att du länkar till mig)
    Pinglan

  9. Åh, låter jättegott. Jag älskar kåldolmar men då det bara är jag som äter det blir det inte att jag gör det till mig själv. Har gjort en variant på denna gryta men som soppa, ska lägga det receptet på min blogg någon dag och så ska jag laga mig en alldeles egen kålgryta någon hörstig dag, tack för tipset.

  10. ojojoj vad gott! kåldolmar och kålpudding har länge varit två stora favoriter hos mig, min farmor var nämligen en hejare på att göra de båda. åh, vilka minnen!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.