Skördefest och kakätartävling

9/24/2010

Jag tänkte att nu när snart Ölands Skördefest går av stapeln för i år, att även vi på den andra sidan ölandsbron skulle ha lite skördefest. Så jag bakade helt enkel kakor innehållande olika grönsaker, frukter och frön så vi skulle kunna leka lite på jobbet.



Så när mina kollegor kom för att ta sig en kopp kaffe på eftermiddagen möttes de av denna lapp tillsammans med kakorna på bilden ovan. Det var länge sedan vi alla var samlade på em-fikat...



Vad tror ni? Gissade någon rätt? Vilka grönsaker tror ni de innehåller utan att ha smakat kakorna? Färgerna förvillade en del... Pumpakärnorna på toppen en del... Många gissade rätt, men ingen hade alla rätt. Det man hade gissat på var: rödbeta, morot, pumpa, chili, bruna bönor, och palsternacka.

Och alla önskade och hoppades på att chokladkakan var nyttigast. Och det var den i alla fall om man äter med lågt GI. Receptet på den hittade jag här, som i sin tur hittat receptet här. Jag hade ingen burk/förpackning med bara kikärtor eller svarta bönor som i de andra recepten, så jag tog helt enkelt en bönmix med stora vita bönor, kidney och kikärtor. Kakan smakar som en klassisk brownies!


Bean brownies
, ca 20x20 cm (16 bitar)
125 g smör
200 g mörk choklad, 70 %, hackad
380 g blandade bönor (Zeta ekologiska)
3 msk kakao
1 dl valnötter
1 dl mandel, hackad
3 ägg
½ dl sirap
½ dl honung

Sätt ugnen på 175°. Smält smöret och tillsätt 160 g av chokladen, rör tills den smält. Mixa bönor, kakao och valnötter tills det är helt blandat. Jag körde med stavmixern. Tillsätt chokladblandningen och mixa lite till. Vispa äggen i en separat skål, tillsätt sirap samt honung och vispa vitt och luftigt. Blanda äggsmeten med chokladsmeten. Tillsätt sedan mandel- och chokladbitarna. Fördela smeten i en pappersklädd form och grädda mitt i ugnen i 30 minuter. Obs! kakan ska fortfarande vara kladdig i mitten.


Squash- och apelsinkaka, 10 bitar
2 ägg
2 ½ dl socker
2 dl riven squash
1 apelsin, fruktköttet i små bitar samt rivet skal från ½
125 g smält smör
2 ½ dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
1 msk kanel
2 tsk bakpulver
1 tsk muskot
½ tsk salt
50 g pekannötter, hackade

Sätt ugnen på 175°. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt squash, apelsinskal samt frukköttet. Blanda alla torra ingredienser och vänd ned dem i smeten. Häll smeten i en smord och bröad form. Grädda mitt i ugnen i 40 minuter. Kakan är god som den är, men även tillsammans med glass eller vaniljsås.


Rödbetskaka med äpplen
2 små äpplen, urkärnade och klyftade
2 ½ dl strösocker
2 tsk kanel
150 g rumsvarmt smör
3 ägg
2–3 rödbetor, ca 150 g, skalade och finrivna
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
½ dl pumpafrön


Sätt ugnen på 175°. Blanda socker och kanel i en bunke, vänd runt äppelklyftorna och ta upp dem.Tillsätt smör i bunken och rör det pösigt tillsammans med kanelsockret. Blanda mjölet med bakpulver och rör ned i smeten. Häll smeten i en smord och bröad form, ca 24 cm i diameter. Stick ner äpplena i smeten och strö över pumpafrön. Grädda i mitten av ugnen ca 40 minuter. Servera gärna kakan tillsammans med glass eller vaniljsås.

13 kommentarer:

  1. Så många spännande smaker! Squash/apelsinkakan låter hur god som helst...

  2. Fina bilder, fina kakor och fin ide.

    Det där Muscovado-tipset tas tacksamt emot. :-)

    Trevlig helg!

  3. Underbara bilder! Trevlig helg till dig! :)

  4. Underbara bilder!

  5. Squach och apelsinkakan låter jättegod. Spännande att ha i bönor i chokladkakan. Vilken rolig idé att ha en liten tävling på jobbet.

  6. Vilken underbart omtänksam och påhittig kollega du är Remsan - hoppas verklugen dina kolleger vet att uppskatta sin lycka. Måste prova de här spännande recepten när viktväktandet tillåter.

  7. Mmm, vilka goda kakor. Dina arbetskamrater måste varit väldigt lyckliga!

  8. Wow vilken grej och vad glada dina jobbarpolare måste blivit! Nu kanske jag kan lura i min man bönor också:). Ha en fortsatt skön helg!/ Karin

  9. Festligt och intressant. Min mamma brukar göra en variant av morotskaka med rödbetor i istället för rödbetor. I glasyren är det saffran. Supergod!! Gör ofta den till jul.

  10. my god, remsan - när jag är färdigpluggad hoppas jag att jag hamnar på en arbetsplats som har en remsa precis som du!

  11. Höstbuffé deluxe!

  12. Ligger med iphonen i sängen o letar lite inspiration till att baka nåt nu i skördefesten. Allt trevligt att kika in här med alla läckra färgklickar överallt. Blir lite sugen på en kaka med rödbetor och kanske pumpa med en syrlig frosting eller nåt? Såg dig o gänget förresten i Buffé, gud vilket fint reportage, de gjorde ni bra! Ha nu en underbar helg och hoppas du får lite ledig och kan njuta av allt vackert, vi kanske ses nånstans! ;) kram Linda

  13. Tack Linda! Rödbetskakan tror jag blir supergod med en syrlig frosting på. Tyvärr kommer jag inte vara hemma på årets skördefest :-( Hoppas ni får trevligt och hittar en massa gott! Kram.

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.