Vill du hålla dig frisk?

9/15/2010

Jag är i stort sett aldrig sjuk och jag är helt övertygad om att kosten är en stor del i detta. Får man bara i sig tillräckligt med nyttigheter så står man emot de fulaste bacillerna. Såg ni förresten apotekets reklam förra året om ur förkylningar smittar, den med "vet du vem som hållt i din avokado innan dig?". Så att man riktigt skulle fatta ur alla gick och nös i handen och sedan plockade bland frukten i affären... Brr... Så äckligt.
Men om man nu inte vill proppa sig full med med en massa nyttigt, så finns det många kryddor som ger ett visst skydd. Jag har nämnt några av dem förut, men de är ju två av dem också mina favoriter, ingefära och vitlök. Dem kan man frossa i både innan man blivit sjuk och när man redan blivit sjuk, för de lindrar även besvären. Så idag får ni en god soppa som dessutom är sjukt bra (ha ha...) i förkylningstider. Och lättlagad, som alltid ;-)



Thaisoppa, 2 pers. eller 4 förrätter
300 g strimlad kyckling eller skalade räkor
1 l kyckling buljong, gjord på fond eller buljongtärning
1 lime, pressa saften ur halva och skär resten i skivor
1 röd chili, skivad (ta ur kärnorna om du vill ha mindre hetta)
2-3 cm, ingefära, skalad och tunt skivad
2 vitlöksklyftor, tunt skivade
2 morötter, skurna i tunna stavar
2 "block" med äggnudlar (brukar ligga 8 block i ett paket)
2 salladslökar el. ca 10 cm purjolök, tunt strimlade
2 msk japansk soya
1 knippe färsk koriander

Koka upp buljongen tillsammans med chili, ingefära och vitlök. Lägg i kycklingen samt morotsstavarna och låt småkoka i 3 minuter. Lägg i nudelblocken och koka ytterligare 3 minuter. Tillsätt limesaft, salladslök samt soya och soppan koka 1-2 minuter till. Servera i skålar och garnera med limeskivor och koriander.


Låt de gäster som kan äta med pinnar göra det och dricka soppan ur skålen.

11 kommentarer:

  1. Vilken härligt fräsch soppa. Jag älskar soppor av alla de slag, men min man är inte av samma åsikt så jag brukar få muta honom med nybakt bröd till soppan!
    Har fått den fina vinsten idag! Tack så jättemycket! Superfina grejer som kommer användas mycket. Passar perfekt i mitt kök som just nu har rostema!

  2. Ser fantastiskt god ut!! Bra mat och motion håller en frisk. Lite chili som skrämmer iväg basseluskerna är bra!!

  3. Vilken vacker soppa du gjort! Jag tror definitivt att ens kosthållning påverkar ens hälsa och välmående.

  4. Säkert har kosten en hel del med hälsan att göra! Håkan kör dessutom med nässköljning sen 1½ år tillbaka och har inte varit förkyld en enda gång sedan han började med det.
    Soppan ser och hörs precis i vår smak, perfekt!

  5. Vitlök äter jag alltid när jag känner en förkylning komma smygandes. Och annars också förresten. Struntar i det där med andedräkten. ;) Är hellre frisk och luktar lite illa. Haha!
    Sova är också super för att hålla sig frisk. Om man är helt utvilad är kroppens motstånd mot bakterier mycket bättre. :)

  6. Jag instämmer också fullständigt med dig om att en näringsmässigt balanserad kost med mycket frukt och grönt verkligen gör susen för god hälsa....i kombination med god handhygien (och att mina skippar öppna förskolan i värsta förkylningstider!;-)).

  7. Det låter som en jättegod soppa. Jag gillar både vitlök och ingefära. Rillsammans med kyckling blir det väldigt gott. Själv är jag förkyld så jag har nog inte ätit tillräckligt nyttigt på sistone. :-)

  8. Vad lustigt, jag åt mästan en precis likadan thaisoppa ikväll. Fast med kokosmjölk i, och inga nudlar. Och fika. Men ändå, smakade nog som kusinsoppor iaf :-)

  9. Fika skrev jag, men menade fisk.:-)

    (undrar om det är någon som är fikasugen kanske....)

  10. Himmel vad god den ser ut!! Jag måste hitta ett bra sätt att spara alla favoriter jag hittar på olika bloggar.

    Plommonkakan ser inte heller så dum ut, mmm!

    /Åsa

  11. Åh, ser gott ut. Älskar buljongsoppor och särskilt då vietnamesiska.

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.