Hösten - Remsan 1-0

9/12/2010

Jag gick där hemma, pysslade och funderade på vad vi skulle hitta på. Så vi tog helt enkelt en tripp till skogen för att spana efter svamp. Pappa och jag gnuggade ögonen för att få in rätta skärpan så vi skulle se de gula små sötnosarna. Och plötsligt dök de upp!


Men jag hade inte tanke på att vara uppmärksam på annat. För plötsligt smyger han upp bakom mig och försiktigt kramar han tag. Jag myser och tycker det känns härligt. Lyfter ansiktet mot solen och andas in härligt frisk lätt luft. När jag inser att det är hösten som försöker lura mig. Hrmpf! Och du vann kanske första ronden, men jag ska nog minsann ta mellis i kortärmat och helt strumplös om det så ska kosta mig en liten snuva. Så det så!


Så vackert när solen kikar igenom. Nästan så man vill spana efter tomtar och troll, ni minns väl dem, hela gänget med lille Fjant.



Milia vilar sina små ben och hon håller i en björksopp, som visade sig vara en mycket god matsvamp (tack pappa). Vi plockar bara svamp som kan förväxlas med annan matsvamp. Björksopp är en av dem. Det blir ful i färgen när man skär iden och när den steks blir den nästan svart, men jättegod.



Till och med trattkantarellerna har börjat krypa fram. Dock var de flesta än så länge mycket små. Men några fick följa med hem.



Att något så vackert kan vara giftigt. Tänker alltid på tomtebobarnen när jag ser dem.
Så vad gjorde vi då med svampen?



Jo ,det blev svampquesadillas! Till detta användes:
4 stora (de största) tortillas
2 kycklingfiléer, strimlade och stekta
2 charlottenlökar, finhackade och stekta tillsammans med svampen
ca 1 l svamp, i bitar, smörstekta
ca 24 skivor prästost (tycker det är godare än Västerbotten)

In i 225° i 10-15 minuter. Åh, herre gud så gott...

10 kommentarer:

  1. Hemma hos er skulle jag vilja vara ikväll... Min mun vattnas förståss :-)
    Kram Gourmetmorsan

  2. Åh vilken härlig trollskog! Så fantastiskt och mäktigt! Bilderna är jätte fina! Fin blogg med!
    Hälsningar Carro

  3. Vilka härliga bilder!

    Sitter som bäst och funderar om det ska bli en tur i lingonskogen idag efter jobbet. Härligt väder och lingontuvorna bara väntar på bärplockaren. :)

    /Åsa

  4. vilka fina bilder du har tagit :) det ser ut som taget ur en sagobok.

    gott med svamp, det är höst det :)

  5. Vilka härliga bilder. Mysigt med en höstpromenad i skogen.

  6. läste lite för snabbt där och trodde att det var flugsvampen ni lagat mat på, det var det ju tack och lov inte förstod jag sen ;) såg ut som en riktigt härlig höstpromenad!

    ja, jag såg att det var mycket tema-ingefära när ni var i sthlm, men det är ju gott och så att man blir frisk av det är ju bara ännu ett plus!

  7. avis jag blir :) Vi hittade inte en enda när vi var ute - det är så olika det där ;)

  8. Mmm..ljuvligt gott! Jag omfamnar hösten med glädje:) Tror att våra två veckor med värme i Grekland gjorde susen, nu är jag klar för ett glas rödvin, filten i soffan, en bra bok medans höststormarna piskar utanför:)

  9. Efter golf är nog kantarellplockning det roligaste som finns:) Fin bild

  10. Härligt skrivet om hösten! Jag måste testa björksopp jag också! :-)

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.