Fish'n chips

9/25/2010

Har ni någon gång testat en knäpp diet för att gå ned i vikt? Den värsta jag har provat var "flygvärdinne-dieten". Eller diet är nästan synd att kalla den, svält är snarare en sanning. Jag hade panik för jag hade gått upp 10 kg på kort tid, då jag hade slutat röka. Och folk började gratulera mig till graviditeten (vilket jag inte var).... Aldrig i hela mitt liv har jag drömt och fantiserat så mycket om mat som under dessa 13 dagar dieten pågick. Jodå, jag gick ned, men bara tillfälligt.
För någon dag sedan skämtade jag om den omåttligt populära "dieten" HCHF. Jag tror till och med den är mer populär än LCHF. Den blir liksom aldrig otrendig. Och det syns ju framför allt på den ständigt ökande delen av världens befolkning med fetma. Men visst kan man äta allt och ändå hålla vikten, men man får då begränsa sitt intag eller rättare sagt mängden kalorier totalt. Och det är väl just det som är så svårt. Att begränsa sig. Kan ni det om det serveras något riktigt smarrigt? Tror nästan alla har något de tycker är så ruggigt gott att det inte går att sluta äta. Eller hur? Det här är en sådan här rätt för mig.



Har ni varit i England och ätit en riktigt god fish'n chips?! Och så vinäger att stänka över, eller citron om man nu föredrar det. Lowe tyckte det var så gott att jag var "den bästa mamman i hela världen", så det är nog tur vi inte äter sådan här mat varje dag... Men sååå gott...
Här hittar ni min remouladsås (godast med hälften turkisk yoghurt tycker jag) och den dubbelpanerade fisken. Potatisen är vanlig ugnsrostad körd på 225°.

9 kommentarer:

  1. Ja, det där med dieter är inget lätt kapitel men det är ju egentligen rätt så enkelt, mindre kalorier och mer motion!

  2. Hu ja, tänk vilken idioti man desperat provat på i sin dag. Värsta dieten var någon form av fruktdiet, då man alltså endast åt frukt. Redan vid lunch första dagen var jag så sur inombords att det riktigt sved, på eftermiddagen spydde jag ananasjuice och det tog bra många år innan jag kunde återgå till att dricka min favoritjuice. Men då helst med rom och kokosgrädde...

  3. Usch, den mest hemska dieten jag provat på hette ''äggdieten'' eller något liknande. Men fick BARA äta ägg, och absolut inte stekta i fett. Klarade fyra dagar, och det är jag stolt över. Hemskt var det, så himla hemskt. Mådde dåligt och hade ont i huvudet hela tiden. Och något jag inte kan sluta äta är vitt, nybakat bröd med smör. Så himla onyttigt, men tar jag en skiva måste jag ta en till... och en till... och en till... Fast detta är något jag som tur är inte har hemma särskilt ofta.

  4. Jag klarar snart inte av att läsa din blogg. Jag blir tokhungrig eller sugen på saker varje gång jag har läst ;)
    Men Emmy, du borde skriva en bok med alla dina recept, eller finnas med i nå´n tidning och ge tips på mat o efterätter. Du är ju sjukt duktig och kreativ.
    Jag har inget emot att bli bjuden på nå´t nå´n gång. Bara så att du vet alltså ;)
    Kram

  5. Sen jag började med ett kosttillskott (bara mineraler och vitaminer för att bygga upp cellerna) under tiden jag var i svår sorg,gick jag ner,skillnaden mot det och allt annat,var att jag inte tänkte på viktnedgngen,men gick ner på et hälsosamt sätt,och håller vikten oavsett vad jag äter nu,jag frossar i det jag vill,och tar mina tillskott,kroppen är i balans,därav håller jag vikten. För förta gången i mitt liv har jag storlek 36 i byxor,och kroppen har inte tagit styrk. (oki sällan vila med tvillingar men jag kan äta vad jag vill :))

  6. Men gud så gott! Jag älskar verkligen denna underbara rätt. Brukar passa på när det är festivaler och liknande för där brukar finnas... Och det äter jag helt obehindrat (med tanke på alla sätt till svält det finns...)

  7. Du måste prova ärtmoset som finns i en av JOs kokböcker, här var det sådan succé att det tog slut före fisken och potatisen, har aldrig sett mina ungar äta ärtor på det viset :)

  8. Jag håller på att lagom är bäst! Ät av allt, fast i lagom dos, så tror jag man kan slippa dieter av olika slag! å så förstås att röra på sig :-) Det blir lite hysteri kring allt det där med olika dieter! Det här med fish and chips är ju bara sååååå gott! Ser helt underbart ut! Kram Gourmetmorsan

  9. Jag gillar din diet, HCHF ;) Men jag håller med Gourmetmorsan, ät av allt, fast i lagom dos. Det kan nog vara bra med diverse dieter men man måste ju få njuta ibland också! Har nog aldrig lyckats testa någon diet på riktigt. Din fish and chips ser jättegod ut och jag gillar att du serverar den klassiskt också.

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.