Min helg i bilder

9/07/2010

Här kommer nu lite bilder på mina härliga dagar i Stockholm. Jag hade bara mobilens kamera att tillgå så en del bilder är lite kassa.


Här är jag nyanländ till Stockholm, fortfarande lyckligt ovetandes om att jag 2 dygn senare ska springa i mål helt slut på stumma ben och med ett snurrigt huvud, men helt överlycklig att jag fixat att springa en hel mil. Bara en pytteliten kissepaus när "festblåsan" svek mig ;-)
Så vad gör Remsan för att bäst fira en weekend med tjejerna i storstan, jo så klart drinkade vi! Snabbt klädde vi om och begav oss till East för lite sippande (vi lyckades inte få bord till att äta där, så det får bli en annan gång för maten såg sjukt god ut). Som på de flesta ställen hänger det på vilken bartender man får hur drinkarna blir, så vi hittade snabbt vår favvis.



Pink mojito, en precis lika god, om inte godare och snyggare släkting till klassikern som fått en skvätt tranbärsjuice i sig.



Eftersom flera av oss kände det som om ett förkylningsvirus satt och knackade oss på axeln testade vi en drink (som inte hade något namn) med muddlade ingefära, mörk Havanna rom, lime, sockerlag och ginger beer. Låter skumt eller hur, men den var jättegod!



Här har vi mango daiquiri, som inte var någon höjdare. Och Gin & Yang, innehållande gin, lycheelikör, ingefär och citron (ni börjar nog fatta nu hur orolig jag var att bli sjuk...).

Sedan traskade vi ett par kvarter bort för att äta middag på Tabbouli, en libanesisk restaurang med helt fantastiskt god mat. Vi tog libanesisk buffe med 8 kalla och 8 varma meze rätter. Så här såg de kalla rätterna ut. Det var...


... Tarator de jez (kycklingröra), Mhammara (paprika- och valnötsröra), Warak inab (vegetariska vinbladsdolmar), Tabbouli (persiljeröra)...



... Moutabbal badinjan (aubergineröra), Basterma (marinerad lufttorkat oxkött)...



... Labneh (libanesisk kryddad yoghurt), Hoummos (kikärtsröra) och ett bröd som de kallade pitabröd, men som var mycket tunnare.

Sedan kom de varma meze rätterna in och min tallrik såg ut så här. Tyvärr fick man ingen ny tallrik.


Det var Fatayer (spenatpiroger), Falafel (fritterad kikärts- och bönröra) med sesamsås, Kraydes (stekta jätteräkor med citron och vitlök), Batata Mouklieh (fritterad skivad potatis), Grillad Halloumi (får- och getost), Rakhat (ostrullar), (det ligger även kvar lite Basterma och Mhammara), Sambosek (nötfärspiroger), Jowaneh moklieh (marinerade stekta kycklingvingar) med vitlökscreme.


Skulle kunnat äta mig mätt bara på dessa. Jisses så goda! Men då kom det in...



... ett fat med Safajen de jez (grillade kycklingfiléer), Kastaletta ghanam (grillade lammkotletter) och Shish kafta (grillade lammspett).



Så klart drack vi vin till detta goda. Vi testa två olika sorters rött vin som båda var jättegoda. Parcela 7 från Chile och Eral Bravo Urano Malbecfrån Argentina.
Eftersom vi inte riktigt var mätta (ha ha...) så var vi tvungna att ha lite dessert. Jag tog även libanesiskt kaffe, som var liknande kokkaffe som smaksatts. Inte alls i min smak tyvärr, men då gillar jag inte smaksatt kaffe heller. Men testa var jag ju tvungen att göra.


Här har vi Mhallabie chokolá (mjölk- och nougatpannacotta), som tyvärr inte heller föll mig i smaken. Den hade för blek smak helt enkelt. Titti åt däremot dagens sorbet som var hallon och under denna fanns en ljuvlig citronkräm som var helt perfekt tillsammans med sorbeten.


För att riktigt testa så mycket som möjligt åt vi även Katajef o boza (Friterade valnötsfyllda knyten i sockerlag) serverade med vaniljglass. Såå goda! Åh hej åh hå... Mätta nöjda och glada försvann vi sedan i Stockholms natten.



På lördagen sprang, men inte milen, utan i affärer. Gillar ni saker till hemmet som inte är sjukt dyra så vik av från Drottninggatan in på Gamla brogatan där hittar ni Inn & Finn, Mique och Berry details. Självklart fick det bli ett besök på BR för att handla presenter till alla barn som var hemma med sina pappor. Ok, alla påsarna är inte mina.



Lunchen intogs på... Vart vet alla som varit där...



Det är så lätt att springa på godsaker här och var, här från Gateau.


Lördags kvällen fick bli lugnare eftersom vi skulle vara pigga inför loppet. Vi gick på Mississippi inn och åt även här jättegoda mat.



Jag valde grillad marulk med grillade grönsaker samt ingefära- och chilisås. Rädslan för det där förkylningsviruset fanns kvar.



De som valde BBQ baby back ribs fick en hel rad med revben och två valfri tillbehör, fanns ca 20 att välja på.



Tyvärr är bilden dålig eftersom jag zoomade så långt, men kolla in denna hamburgaren!! Behöver jag säga att vi hade några från USA med i sällskapet... :-D



Katarina valde vinkokta musslor och fick in en hel gryta, alltså ett helt kilo! Men jisses vad goda de var.

Och här är vårat duktiga lag "Säsongens tryffel" , döpta efter ett misslyckat restaurangbesök förra året, men det är en annan historia...
Det går ju inte ta miste på hur lycklig jag var just då, att lyckas med något man inte tror ska gå.

8 kommentarer:

  1. Ser ut som att du haft en underbar mat och drink helg. Inte fel att avsluta med att springa av sig den heller ;)

  2. Vilken härlig helg!

  3. Vilken toppenhelg och så sugen jag blir på att springa Tjejmilen igen. Fint mål för viktnedgången och att komma igång ordentligt med löpningen till nästa år.
    ..och vilken härlig mat ni hittade - imponerande att ni var i form att presetera fina resultat efter allt gott! Grattis till ditt genomförande!

  4. Oj, vad mycket gott ni fått. Det låter som du haft en trevlig helg. Nu blev jag själv sugen på att ta en tripp till Stockholm.

  5. åh, vilken härlig helg du ser ut att ha haft! och maten ser heeeeelt fantastiskt ut!

  6. Vad du är sjukt duktigt på att göra drinkar! Jag blir sugen på en god drink så fort jag smyger in på din sida, farligt! :-D Vad duktig du var som sprang tjejmilen! Verkar som om ni haft det riktigt trevligt! Kram Karin

  7. Så jättebra med lite nya tips, både på affärer och restauranger, inför vårt kommande Stockholmsbesök, helt perfekt!
    Drinkarna såg ju inte helt fel ut, ska minsann slå lite tranbärsjuice i nästa gång det görs Mojito här hemma.

  8. vilken underbbar helg det verkade vara :)
    libanesisk mat är verkligen något av det godaste som finns. och tack för osttipset, har nog tänkt några gånger på att köpa sån ost, dom gör ju så bra reklam om den ibland så, får nog ta och prova den.och päron indeed är väldigt gott med ost.
    och stooort grattis till att springa 1 hel mil

    ha det bra kram sandra.

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.