Ett misslyckat lyckat försök

3/03/2010

Nu när det äntligen känns som att våren är på väg, solen skiner och fåglarna kvittrar glatt, så hade jag tänkt göra lite våriga cupcakes. Jag tycker Leila Lindholm har tagit fram det ultimata receptet på morotskaka, den är "to die for" :-) Det finns två kakor jag aldrig tröttnar på och det är morotskaka och brownies. Men så tycker jag det är gott med varsin kaka istället för en stor, så jag försökte göra Leilas morotskaka i cupcakes-format, men det gick så där... Smaken var det inget fel på, men de blev inte så höga utan ville snarare fortsätta ut ur formarna. Så gör gärna Leilas morotskaka som en stor kaka för den är sååå god.
Så är det någon som sitter inne med ett recept på morots-cupcakes och vill dela med sig så blir jag jätteglad :-D

Leilas Morotskaka
3 ägg
3 dl ströskocker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1 ½ tsk malen kanel
1 tsk malen kardemumma
½ tsk malen ingefära
1 nypa salt
1 ½ dl solrosolja
4 ½ dl rivna morötter

Frosting
60 g mjukt smör
4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
skal av 1 lime
100 g Philadelphiaost

Sätt ugnen på 150°. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda alla torra ingredienser och vänd ner i äggsmeten. Tillsätt oljan och de rivna morötterna. Häll smeten i smord och bröad form med löstagbara kanter, ca 24 cm. Grädda i knappt 1 timme. Låt kakan svalna. Vispa alla ingredienser till frostingen krämigt och bred över kakan.

5 kommentarer:

  1. Jag har inte testat just Leilas morotskaka men däremot flera andra recept.
    Senast gjorde jag just morotscupcakes av ett recept jag fått av min svägerska.
    Kan verkligen rekommendera detta!

    Finns på min blogg under kategorin "Cupcakes och Muffins"
    Ocd heter Morotscupcakes.

    Ha det bra! /Åsa.

  2. Mmm va smarrigt!! O va mkt gott du gjort på sistone, eller va vet jag, jag har ju inte smakat men det SER (o verkar) fantastiskt gott ut. Morotskaka är ju supersmarrigt!!! Kram Anna

  3. Även misslyckade bakverk smakar gott :)

  4. Jag håller med dig remsan att kakan blir bättre på detta recept. Dumt av mig att inte skriva de på min blogg. Ibland går det fort o man glömmer :) Vi får hitta ett annat recept för cupcakes :)

  5. jag tycker de ser goda ut! :)

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.