Magazine mondays

3/23/2010

Igår bestämde jag mig för att testa hur snabbt vardagsmaten går att laga. Så med hjälp av en Matmagasinet (från 2002, nr 1) skulle det wokas. Enligt receptet skulle det ta 20 minuter och det är snabbt. En halvtimme tycker jag i alla fall att snabblagad mat brukar ta. Men nu hör till saken att inga grönsaker skulle hackas och det spar en hel del tid. Så det som tog tid att förbereda var att strimla köttet. Men jag tycker ändå att om man har tiden så ska man hacka lite färska grönsaker och steka på en liten stund, men som jag sagt tidigare bättre frysgrönsaker än inga grönsaker :-) Jag gillar krispigheten som färska grönsaker har.


Satayfilè med aprikoser, 4 pers.
600 g fläskfilé (jag tog karré istället), strimlad
15 torkade aprikoser, delade på mitten
1 msk olja
1 msk japansk soya
2 msk kalvfond
½ dl jordnötssmör
½ tsk salt
5 droppar tabasco
1 pkt frysta wokgrönsaker, tinat
sesamfrö
äggnudlar + sesamolja

Stek köttstrimlorna i olja på hög värme i en wok. Tillsätt olja, soya, fond, jordnötssmör och salt. Låt koka upp och vänd ned grönsakerna. Låt allt bli varmt. Strö över sesamfrön. Servera tillsammans med kokta äggnudlar med lite sesamolja över.

När vi wokade med ett par vänner för ett tag sedan visade det sig att det är stor skillnad mellan olika sesamoljor. Så kolla att det står 100% sesamolja på och inte 100% vegetabilisk olja - det var stor skillnad!

Är ni glada i sataykycklingspett som man får på kinesiska restauranger, så testa även detta recept. Den jordnötssåsen blir så där krämig och god.

7 kommentarer:

  1. Låter gott med jordnötssmör i woken. Har länge tänkt testa en afrikansk gryta med jordnötssmör men testar nog hellre denna. Väldigt bra med snabblagad mat.

  2. Det ser gott ut det där! Tack för besöket på min blogg. Tänkte bara berätta att när jag bytte bloggmall gick det väldigt bra och jag gick inte miste om någon info, so go for it!

  3. Smaskens, allt du gör ser så himla gott ut! Jag länkade till din lista på Skicka vidare för jag tycker den var så himla bra... Så du vet! Hoppas att du tycker det är okej! Kramar Anna

  4. Läckert, det kanske vi ska testa, håller med dig om krispigheten i färska grönsaker men håller med dig igen med hellre frysta än inga alls ;-)!
    Visst är gråten hemsk när man ska gå, man dör en smula varje gång. Minns det från mina äldre barn. Bävar för att Benjamin ska bli SÅ ledsen för jag KAN ta med honom hem och då kommer det bli extra svårt... Håller med om att dom behöver varandra oxå, hur länge orkar man krypa omkring på golvet egentligen och det är inte ens samma sak...

  5. Snabbmat är alltid uppskattat :) Den tyopen av snabbmat iallafall :)

  6. Jordnötssås är ju så gott!!

  7. Anonym sa...

    Mums! Det här ser supergott ut! Nu blev jag hungrig :-)

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.