Sjuka barn och sura degar

3/16/2010

Den trevliga veckan vi hade med kalas och godsaker slutade tråkigt. De senste två dagarna har vi spenderat på barnakuten i två omgångar med en hänging liten 1 ½-åring. Men det hela visade sig vara en urinvägsinfektion, så nu väntar vi på att antibiotikan ska bita på de där rackans bakterierna. Aldrig roligt när de små är sjuka. Därför blev det inget magazine mondays-recept igår. Mitt uppe i alltihop hade jag tillslut fått fart på min surdegsgrund och planerat att baka. Och det gjorde jag även om mitt tidsschema sprack en aning. Så idag har vi äntligen njutit av surdegsbröd. Men eftersom alla moment i denna långa process att få fram bröd (utan minsta lilla jäst eller socker) tog lååång tid, så vet jag inte ärligt talat om jag kommer baka surdegsbröd igen. Jag har en surdegsgrund kvar i kylen, men vi får se. Här är lite bilder på de färdiga bröden. Testade två olika sorter när jag ändå hade en surdegsgrund med liv i.



Hittar inte receptet på detta brödet på Martins blogg, men i boken Surdegsbröd heter det Russin och solros. Men i hans blogg finns massor av inspiration och recept!



Tidsåtgång:
4 dagar skakande och matande av surdegsgrunden 2 gånger/dag
12 h jäsning över natten
0,2 h arbetande i maskin
4-5 h jäsning
0,5 h utbakning
1,5-2 h jäsning
0,5-1 h gräddande
Så det går en hel del tid. Visst man kan ju lämna degen en stor del av denna tid, men till stor del måste man vara hemma. Vill ju så gärna testa att baka levain, så det får nog bli ett projekt en dag när jag sitter i solen på altanen.

6 kommentarer:

  1. Jag prövade också att sätta igång en surdeg för ett tag sen, tycker det ser så himla häftigt ut..
    Hittade en surdeg med äpple i, men det slutade med att jag fick kasta bort den för den möglade.
    Sen ha det inte blivit nått nytt försök..
    Krya på er

  2. Har oxå krånglat med surdegar men inget tålamod, men när jag har mer plats så ska jag prova igen. Valnötsbrödet ser ju sååå gott ut!!!

  3. Nämen usch med en så liten som fått urinvägsinfektion, inte kul alls. Hoppas han eller hon kryar på sig snabbt.

    Brödet ser jättegott ut. Jag skall ge surdeg en chans till. jag misslyckas varje gång jag försöker men nån gång ska jag lyckas.

    /Nina

  4. Stackars liten! Hoppas den lilla blir bättre snart! Bröden ser i allafall ruggigt goda ut, men det var värst vilken tid det tar!!! Jag "fuskar" lite, använder lite jäst o lite surdeg när jag bakar o det blir jättebra tycker jag i allafall! Kram Anna

  5. Vad kul att du lyckades till slut :) Valnötsbrödet ser jättegott ut. Ska jag baka surdeg ngn gång blir det definitivt den. Skönt att du är så ärlig med hur det går så man vet om det är bökigt o så :) Vad tråkigt med lillen. Krya på er.

  6. Lilltjejen mår redan bättre.
    Ja, det är trist att det tar sån tid att baka surdegsbröd, men visst man kan ju göra som Anna och tillsätta lite jäst.

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.