Månadens sötsak - Småkakor

3/07/2010

Denna månad hade Tea (Söta Saker) valt temat småkakor till månadens sötsak . Jag är tokig i småkakaor, försöker därför att inte ha det hemma så ofta. Det går helt enkelt inte. Jag trycker i mig småkakor så smulorna sprutar. Jag minns när jag var liten och vi gick på kalas och det bjöds på sju sorters kakor. Jag åt så mamma skämdes. Jag tog inte bara av alla sju sorter utan gärna sju gånger av alla sorter dessutom. Svårt att säga vilken småkaka som är godast, men alla mördegskakor är mums. Mitt bidrag till månades sötsak blir därför en mördegskaka, en som jag tycker blivit lite bortglömd - Skryklor. Det är en variant av jitterbuggare, men med smak av choklad. Spröd men samtidigt lite seg och söt så klart.

Skrynklor, 40 st.
5 dl vetemjöl
4 msk strösocker
225 g smör

1 äggvita
1 dl strösocker
1 ½ msk kakao

Arbeta ihop mjöl, socker och smör till en smidig deg. Kavla ut den till en rektangel ca 1 cm tjock. Vispa äggvitan till ett fast skum och tillsätt sockret under fortsatt vispning. Rör ned siktad kakao. Bred marängkämen över degen. Rulla ihop på längden. Lägg in i kylskåpet i 30-60 minuter.
Sätt ugnen på 175°. Skär rullen i ca 2 cm tjocka skivor och lägg på pappersklädd plåt. Grädda i ca 15 minuter.

7 kommentarer:

  1. Dom ser jättegoda ut, nu blev jag sugen på kakor... *ler*

    Kram Karin

  2. Mums! =D

  3. Vad du har gjort det bra som har lyckats rulla ihop degen så fint. Det är inte så lätt tycker jag. Det är länge sedan jag gjorde skrynklor. Det är en av mina favoritkakor.

  4. Vilka söta kakor! :-)

  5. det se så gott ut

  6. De ser helt ljuvliga ut! Och säkert totalt livsfarliga för ett kakmonster som jag!

  7. Jag älskar också kakor. Vad snabb du var och har redan bakat en kaka. Den ser läcker ut ;) Tänkte att jag också ska skicka ett bidrag snart. ha en bra dag.

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.