Testat Anns recept igen

3/02/2010

Då jag tyckte att Anns recept på tekakor var både jättegott och bra eftersom man inte behövde ha i så mycket mjöl, så använde jag mig av det igen. Men denna gång bytte jag ut mjölken (för att få ett luftigare bröd) och sockret samt testade att göra vanliga frukostbullar av halva degen. Och dessa blev 8 "bautastora" bullar (som sonen sa). Så gör man bullar på hela degen är det bättre att göra 20-24 st. Den andra halvan deg kavlade jag ut som i Anns recept och stansade jag ut tekakor, mindre denna gång. Av den deghalvan blev det ca 20 små runda tekakor, ca 10 cm i diameter. Så en sats deg blir mycket bröd, men de har å andra sidan en strykande åtgång...

En liten liten hand som vill norpa en bautastor bulle.

Detta hade jag i denna gång:
5 dl fiberhavregryn med vetekli
6 dl vatten
½ dl linfrö
100 gr smör
50 g jäst
2 msk honung
1 tsk salt
8 dl vetemjöl
För övrigt följde jag Anns recept. Lät grynen svälla i drygt 2 timmar. Testa detta bröd!

1 kommentarer:

  1. Vilka bautabullar!!! De ser riktigt saftiga och fluffiga ut!

    Jag tror nog att man skulle kunna slänga med lite solrosfrön också, hade nog inte smakat illa det heller.

    Tack än en gång för länkningen!

    Kram!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.