Fredagsdrink

3/26/2010

Brukar du göra drinkar hemma? Jag tycker det är trevligt, känns lite glamouröst i ens annars vanliga svensson-liv B-) Jag tror många drar sig för att blanda drinkar själva för man tror att man måste ha ett fullproppat barskåp. Och visst behöver man några ingredienser, men inte en massa olika. Personligen gillar friska/fruktiga drinkar och inte söta. Och då går det blanda nästan vilken sprit som helst med vilken frukt eller juice som helst. Här är två enkla drinkar och kika gärna in i receptskafferiet under drinkar, där finner du fler.


Mojito/Royal mojito, 1 högt glas el. 2 små
1 lime, pressa saften ur halva och skär den andra halvan i bitar
2 tsk strösocker
10 myntablad
6 cl ljus rom, ev. smaksatt (jag tog Bacardi Limón)
mycket is
sodavatten (kolsyrat vatten)/mousserat vin

Rör ut sockret i limejuicen i ett glas. Lägg i myntabladen och muddla/krossa dem med en mortelstöt eller skaftet på en träslev. Slå i rom och lägg i limebitar samt en massa is. Rör om och fyll på med sodavatten. Eller om du gör en lyxig royal slår du över mousserat vin.


Daiquiri, 1 glas
4 cl ljus rom
2 cl pressad limejuice (½ lime)
1 ½ cl sockerlag el. ljus sirap
(krossad) is
limeklyfta

Skaka ihop allt tillsammans med is och häll upp i drinkglas. Garnera ev med en limeklyfta.

Om man sedan vill ha en mer fruktig daiquiri så skippa isen och mixa istället allt tillsammans med (har du ingen blender så halvtina frukten och mixa med en stavmixer):
~5-10 (frysta) jordgubbar
~10-15 (frysta) hallon
~10 (frysta) vattenmelon el. mangotärningar
~½ banan

Så ta och köp hem lite frukt, blanda er en god fredagsdrink och unna er lite vardagslyx! Bättre än att vara Hollywoodfru, va?! Trevlig helg allesammans!

4 kommentarer:

  1. det var spännander med dinna drinkar och jag tycker om de första hehe

  2. gott! vi drack strawberry daiquiri igår faktiskt, mkt mkt smarrigt.

    trevlig helg!

  3. Gott det ser ut!
    Jag är sååå dålig på sånt...men nu vet jag var jag ska läsa nästa gång jag ska blanda...
    Kram

  4. Jag älskar mojito! Den delar första plats med cosmopolitan i mitt drinkhjärta. :-)

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.