Frisk fisk

3/05/2010

Hos oss i Kalmar har det blåst friska vindar de senaste dagarna. Solen har skinit, men vinden har varit isande. Då passar jag på att bjuda på lite frisk fisk :-) Hittade detta fräscha recept på fisk som lät och såg gott ut, och det var jättegott. Så frisk smak av citronen, men sen bryter nötterna och löken lite. Detta tycker jag är en perfekt bjudrätt. Personligen tycker jag det räcker med sallad till där man blandat ned lite cocktailtomater och sockerärtor. Men vill man har något mer till så kan man servera tillsammans med ris eller blanda ned något gryn man gillar i sallen. Gillar du fisk och fräscha smaker så testa detta recept! Tyvärr gör bilderna kanske inte rätten rättvisa. Jag har baserat mängden fisk på att man serverar den med bara sallad, men om man lägger till gryn eller ris så räcker det till 6 personer.

Basilika, pistage- & citrontoppad fisk, 4 pers.
600 g vita tjocka fiskfiléer, i portionsbistar
1 citron, filéad (i hinnfria klyftor)
1 rödlök, i tunna skivor
2 vitlöksklyftor, finhackade
1 kruka basilika, strimlad
1 dl pistagenötter, skalade och hackade
2 msk olivolja
1 ½ tsk flingsalt
1 ½ krm svartpeppar

Sätt ugnen på 175°. Blanda alla ingredienser utom fisken. Lägg 1/3 av blandningen i 1-4 ugnsformar, lägg i fisken och fördela resten av blandningen över fisken. Tillaga mitt i ugnen i 15-20 minuter. Klart att servera!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.