Min suris tjurar...

3/08/2010

Det här projektet med min surdegsgrund har inte gått så bra hittills. 2 satser har åkt ut. Jag vill verkligen lyckas göra ett riktigt surdeg utan jäst och utan att mata min surdegsgrund med något sött. Men jag får inte fart på jäsprocessen. Martin (Pain de Martin) säger att "undrar man om surdegen kommit igång så är den förmodligen inte det. Det är som när man är kär; är man det så vet man."
Han säger också att "en bra surdeg känns igen på att den är luftig och bubblar friskt och att den smakar och doftar syrligt." Ja, det är just det, min vill inte bubbla även om den luktar syrligt. Och inte påminner konsistensen om chokladmousse heller. Så min har inte sett ut så här. Jag tycker jag har vägt noga och haft den lilla surisen varmt. Men nu har jag bytt burk och jag har även bytt plats för den, så håll tummarna nu!

Här är han den nya surisen som om ett par dagar ska ha fått liv.

4 kommentarer:

  1. Håller tummarna! =)

  2. Jag fick hålla på och mata min surdeg ganska länge innan den blev fluffig och fin... Också rekommenderar jag verkligen att köpa ekologiskt mjöl ( om du inte redan har det) mycket mer jäskraft i det...
    Lycka till!

  3. Allt mitt mjöl kommer från Saltå Kvan. Så det är väl bara att mata på och hoppas.

  4. Åhhh vad du är duktig som har gett dig på det projektet. Jag har aldrig försökt. Tycker det låter krångligt med att man måste mata hela tiden. Lycka till :)

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.