Kalkonvingar

3/17/2010

För ett tag sedan fick jag erbjudande att prova lite olika kalkonprodukter och då fanns det bland annat färdiggrillade vingar. Perfekt tänkte jag, de är ju lite större än kycklingvingar, som det knappt är något kött på. Lite större... Hmpf! 1 kg visade sig vara 2 vingar!

Två kalkonvingar. De ligger på en vanlig stor tallrik, inte en assiett...


Nu tyckte vi inte att de var så goda att äta som de är, så igår testade jag att göra tacotårta med dem i istället. Tacotårtan blir ungefär som varm smörgåstårta om man gillar det. Jag tycker det är ok, men att man måste ha en god sallad till.
Receptet nedan är anpassat efter kyckling :-)
Tacotårta med kyckling, 6 pers.
4 stora tortillabröd
2-3 färdiga kycklingfiléer el. 1 grillad kyckling i bitar
1 pkt bacon, strimlat och knaperstekt
2 dl crème fraiche
1 liten burk tacosås/salsa
1 liten purjolök, strimlad
1 burk majs
ev. 1 paprika hackad
3 tomater, skivade
ev. några ringar ananas
inlagd jalapeño eller hackad grön chili
2-3 dl riven ost

Grönsallad att servera till ett måste!

Sätt ugnen på 225°. Blanda kycklingbitar, baconstrimlor, crème fraiche, tacosås, purjolök, majs och paprika. Fördela röran mellan tortillabröden (som en tårta), blir 3 lager med fyllning. Lägg skivade tomater och ananas på det översta brödet. Strö över jalapeño eller chili samt riven ost.
Gratinera i 15-20 minuter.

2 kommentarer:

  1. Såg en bild på en tjej med ett glas rödvin i handen och tänkte att det här är en tjej i min smak ;-)! Härliga recept, tänker kolla runt lite och hämta insperation, tycker, precis som du om att laga mat och har precis börjat lägga upp mina recept på min egen blogg.
    Trevlig kväll!

  2. Spännande Tacotårta med kyckling, ska nog provas nån dag:)

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.