3-rätters middag hos J & M

2/11/2012

Igår var Berra och jag hembjudna till våra vänner på middag, men det var på vippen att det inte blev någon middag för Markus kände sig inte så pigg. Våra små vilddjur hade väntat ivrigt hela dagen på att få åka till mina föräldrar och sova över hos så det gick inte backa på det beslutet. Kan säga att det var ingen som höjde ett ögonbryn när jag lämnade dem. Morfar hade heller knappt tid att säga hej då...
Eftersom vi alla fyra för en gångs skull var barnfria fick Markus snällt stoppa i sig lite febernedsättande och hoppa ur pyjamasen. När vi kom till Jessica och Markus fick vi en fördrink med vodka, citron och schweppes russian, som var en mycket fräsch och god blandning. Kom ihåg detta allihop till sommarens kommande grillfester, drinken kommer sitta som en smäck i solen. Som ni ser så är det inne men blommiga kavajer när man börjar närma sig 40 och så tar man med sig inneskor i en liten påse när man går bort, eller?

Till förrätt fick vi kokta rödbetor som skivats och toppats med en mycket god getost och rostad mandel. Mandlarna var till och med godare än de valnötter och pinjenötter som vanligtvis brukar serveras till.

Som varmrätt bjöds vi på ett riktigt långkok, en underbart god köttgryta som hade fått puttra i hela 5 timmar! Ni kan tänka er hur mört det köttet var. Får se om jag kan lura av Jessica receptet, så ni har lite att pyssla med nästa helg.

Boeuf Bourguignon, 4 pers.
1-1,5 kg grytbitar av nötkött
2 msk tomatpure
2 msk vetemjöl (kan uteslutas)
Ca 2 dl vatten + 1 köttbuljongtärning
1 flaska rödvin, gärna Bourgogne
1 paket bacon
200 g champinjoner
3 vitlöksklyftor
3 lagerblad
1 nät smålökar/steklök (eller 6 st lite större lökar)
1 rejäl knippe färsk persilja
1 rejäl knippe färsk timjan
smör till stekning
salt
peppar

Bryn kött och bacon i omgångar och lägg över i stor gryta. Dela champinjoner och lök i bitar, bryn och lägg även över detta i grytan. Blanda i vetemjölet. Häll lite vatten i botten (ca 2 dl) och fyll sedan på med rödvin så det täcker. Riv/hacka vitlöken och lägg i tillsammans med lagerblad, hackad persilja och timjan, tomatpuré och buljongtärningen. Koka i minst 3 timmar. Efter ett antal timmar blir grytan mörkare i färgen och köttet blir underbart mört. Grytan blir godare av att stå över natten i kyl.

Servera med tex pressad potatis, italiensk potatiskaka eller varför inte klyftpotatis. Spara lite timjan och persilja som du kan lägga över grytan vid servering.

Till grytan fick vi även pressad potatis och sallad. Jag älskar vanlig kokt potatis, men visst blir det extra gott när den pressas. Förstår inte varför jag så sällan tar fram potatispressen.

Och som dessert fick vi en helt ljuvlig blåbärsparfait. Alla former av frysta desserter blir oftast ett mycket trevligt och fräscht avslut på middagarna, så även denna efterrätt. Precis lagom söt, len och underbart god. Måste även här lura av dem receptet.

Blåbärsparfait, 4 pers.
4 äggulor
1 dl socker
1 dl vatten
4 dl vispgrädde
3 dl mosade bär

Blanda äggulor, socker och vatten. Sjud blandningen under kraftig vispning till en tjock kräm. Låt krämen kallna men vispa i den då och då. Vispa grädden tjock och tillsätt tillsammans med smaktillsats (Jessica använde frusna blåbär som hon körde i mixern en stund). Häll smeten i formar och frys minst 4 h. (Stjälp upp och) servera.

Berra och jag sladdade hem i snömodden många timmar senare. Tänk att tiden alltid ska gå så fort när man har roligt och bara genom att sitta och prata. Tack för en mycket trevlig och god kväll, mina vänner!

Nu vankas mello och fondue! Det blir fina grejer det, tror jag i alla fall. Tyckte det var på tiden jag dammande av fonduegrytan. Ses imorgon!

15 kommentarer:

  1. Wow, vilken god middag ni blivit bjudna på. Allt såg supergott ut!
    Parfait lät verkligen fräsch och god, liksom drinken.
    Måste bara säga, du är alltid så fin i håret :-)

    Hoppas fonduen smakar gott.
    kram kram

  2. Vilken lyxmiddag! Och jag tycker ni ser riktigt fina ut i era blommiga kavajer. Tänk om jag skulle se så fräsch ut när jag börjar närma mig 40 :) Då skulle jag vara nöjd! Jag är ju fortfarande närmare 30 än 40 men känner tanten inom mig smyga sig på utan barmhärtighet ;) Hoppas ni har en trevlig kväll!

  3. Gud vad det ser mysigt ut. Inneskor i en påse hade jag redan som liten det lärde mamma mig hi hi kram Sofia

  4. Så typiskt att bli krasslig när det är bjudning, tur det gick vägen ändå och att ni fick en finfin kväll!
    Fondue är en favorit hos oss, så mycket goda såser och tillbehör kan inte bli annat än gott. Hoppas er smakade gott och att mellokvällen blev lyckad.
    Och skor i påse med bort, det känns verkigen som man plötsligt blivit lika gammal som ens föräldrar var en gång i tiden:)

  5. En lyckad kväll med mycket smaskens!

  6. Den maten såg verkligen god ut. Är väl som dig med potatispressen, den borde tas fram oftare!!

  7. Vad roligt att bli bjuden till så fin middag

  8. Tack för de fina orden och trevligt sällskap! Kul att ni gillade maten och såklart ska du få recepten :) Inser dock när jag såg bilderna att jag har en del att jobba med vad gäller dukning och dekoration. Inte så piffigt som det brukar vara i din Bistro ;)

  9. Pressad potatis gör vanlig kokt potatis (som jag iofs också älskar) till något fantastiskt. Oklart hur det går till...? Men visst känns det som om man äter mycket mycket mer när den är pressad?

    Parfaiten ser fin ut, så lura på du!

  10. Hej! det såg ut som en riktigt fin middag ni blev bjudna på, och drinken lägger jag på minnet till sommaren :)
    Jag har också ätit en fin middag som du kan se på min blogg. /Urban

  11. Longkok gillar vi! Potatispress äger jag tyvärr ingen:( recept: ja, tack!
    Ja, skor i påse är nog ett ålderstecken...:)

  12. Susanne och Ansibecki tack så mycket!
    Maten var mycket god. Lägger upp recepten när jag kan nu när Jessica lovat dela med sig.
    Vad det gäller dukningen så är det definitivt inte min starka sida heller. Brukar mest ha en massa olika ljus.
    Vad det gäller skor i påse, så tänker jag inte lyssna på dig Sofie ;-)
    Urban, jag kommer genast på besök!

  13. Vilken smarrig förrätt!

  14. Vad bra att ni fick en bra kväll trots influensa! Drinken och parfaiten skriver jag upp meddetsamma. Dessutom är det så roligt att följa med på andras middagsbjudningar :)

  15. Ett sånt här långkok var det jag tänkte mig:-)
    Till dessert blir det marängtårta med hemmagjord glass, det har födelsedagsbarnet önskat sig.-)
    Tack för dina tips!
    Ha en bra dag:-)
    Kram Anna

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.