Inte mat för den första dejten

2/15/2012

Berättar jag att jag har fyllt något med kryddig färs och ätit med händerna, så tänker säkert de flesta av er hamburgare eller taco. Nja, detta är som en asiatisk snabbmats variant. Men lite godare och lite fräschare. Dock lika slabbigt, ha ha...Satsa på ett inte allt för knöligt isbergssalladshuvud kan jag säga. Det är inte bästa rätten att servera på första dejten, men det är är sällan mat som äts med händerna. Berra och jag har hunnit med ett par träffar och även ett par andra äta med händerna rätter, så jag kände mig inte så orolig. Om jag säger currykryddad färs i ett krispigt salladsblad toppat med het chili och koriander. Vad säger ni, det kanske är någon som vill ha en date med mig?

Asiatiska salladsknyten, 4 pers.
500 g färs
1 tsk salt
2 morötter, fint tärnade
1 röd paprika, fint tärnad
1 gul lök, hackad
2 vitlöksklyftor, finhackade
1 msk riven färsk ingefära
1 msk ketjap manis
250 ml krämig kokosmjölk
2 msk valfri currypasta

1 isbergssalladshuvud

färsk chili, hackad
färsk koriander
strimlad purjolök
ev. kokta äggnudlar

Fräs färsen i lite olja och krydda med salt. Tillsätt morötter, paprika, gul lök samt vitök och fräs en liten stund till. Tillsätt ingefära, ketjap manis, kokosmjölk och currypasta. Låt allt småputtra en liten stund.
Plocka loss bladen från isbergssalladen (försök få dem hela) och skölj dem. Låt alla middagsgäster fylla salladsbladen med färs och toppa med chili, koriander och purjolök. Vi gjorde lite olika, en del av oss åt även nudlarna i salladen tillsammans med färsen och några vid sidan om.

11 kommentarer:

  1. Hej! Jag tar gärna en date, för det verkar riktigt smarrigt det som bjuds :) /Urban

  2. -Tuppen jaaa!

  3. Fräscht! Gott! Snyggt!

    Alla rätt helt enkelt :-)

  4. Me me me! Pick me!
    Gillar det mesta som kan ätas med händerna, det känns lite back to basics.

  5. Mums det låter super gott, precis mina smaker så detta recept måste testas. Tur att man har haft samma "gubbe" i många år så han har sett det mesta i "matgriseri" ;).

  6. Gärna dejt!:)

  7. Verkar som jag kommer ha ett par trevliga dejter framför mig ;-)

  8. Är på! Dick vill jag ha soja- eller Quornfärs i min ok? ;)

  9. Självklart Amy!

  10. Ser jättegott ut, tur att ni hunnit med några träffar innan med sån mat ;) Minns en första dejt med en kille som ville bjuda på skaldjurstallrik på en resaurang, så det vara bara att sätta sig och skala och grisa. Som jag skämdes haha.
    Sv: Kul att du inte har någon av böckerna! Det är ju precis det som är det jobbiga haha :P

  11. Enkelt, snyggt och fräscht, måste nog testa om det är gott också ;-)

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.