Utmanad igen

2/22/2012

Eleonore har utmanat oss att plocka fram våra oanvända kokböcker eller i alla fall öppna dem vi äger lite mer för att laga något nytt. Det är ett jättebra initiativ, för jag har för många kokböcker som nästan aldrig används utan att jag vet varför. Det händer att jag rensar ut i kokboksskåpet (skulle vilja kunna säga hyllan), men så lockas jag av någon fin kokbok jag stöter på och fyller återigen på. Mest inspireras jag av kokböckerna när de är nyinköpta och testar då flest recept. Det är mysigt att sitta och bläddra i en för mig färsk kokbok. Det är på samma vis med alla böcker jag läser, blir de ståendes för länge i hyllan så svalnar mitt intresse.
Hur som helst var denna månads tema pajer av alla dess slag, så vi testade en kantarell- och köttfärspaj som blev mycket god. Jag trodde att smaken av kantareller skulle komma i skymundan, men det var snarare tvärtom. Pajdegen var väldigt smidig att arbeta med, så den kommer jag använda även till andra pajer. Osttäcket påminner om det som brukar vara ovanpå tacopajer. What's not to like?!

Kantarell- och köttfärspaj, 1 stor paj/6 pers.
Pajskal:
4 dl vetemjöl
1½ dl mjölk
50 g smör, rumstempererat
2 tsk bakpulver

Fyllning:
500 g blandfärs (skulle kunna tänka mig
2 gula lökar, tunt skivade
2 vitlöksklyftor, krossade
2 dl förvällda kantareller
salt och peppar
4 dl crème fraiche
4 msk majonäs
4 dl riven ost

Sätt ugnen på 200°. Blanda alla ingredienser till pajdegen och knåda ihop dem till en smidig deg. Kavla ut pajdegen på ett mjölat bakbord och klä in en stor pajform med degen. Häll lite olja i en stekpanna och lägg ner löken, vitlöken och svampen.
Låt det hela få lite färg och putta sedan upp det mot kanterna av pannan för att få plats med att steka köttfärsen. Blanda runt den brynta köttfärsen med svamp- och lökblandningen och smaksätt med salt och peppar. Lägg ner blandningen i det obakade pajskalet.
Blanda crème fraiche och majonäs i en skål. Bred blandningen över köttfärsfyllningen och toppa med osten. Baka pajen i ugnen i 20-30 minuter.
Jag toppade den gräddade pajen med lite smörstekta kantareller. Servera med en fräsch sallad.

Receptet kommer från Tina Nordströms kokbok Jättegott Tina, som jag har fått av en föredetta kollega. Jag har faktiskt aldrig tidigare testat något av recepten i den fast att jag haft den i min ägo i flera år. Så det är bra att bli utmanad ibland.

17 kommentarer:

  1. Nästan så att man "glömt" av Tina, mitt uppe i alla olika kockar och mat-tv-program... Men hon känns ändå som en av de första som slog igenom i tv, var det inte så?
    Herregu vad hungrig jag blev, hade suttit fint med en bit av pajen.

  2. Jag gillar verkligen Kocken Tina...snacka om charmig o gó. Och rätten ser ju onekligen go ut!=)
    //Tina

  3. Ser så gott ut Remsan!

    Jag vill också baka en paj till utmaningen... problemet jag har att jag inte har någon kokbok... får nog råda bot på det nu i bokreatider!

  4. Den där pajen såg tokigt god ut!

  5. Kära gamla Tina, tänk vad man blev frälst av hennes matlagningsprogram, nåt sånt hade man ju aldrig sett tidigare.

    Du får till så fina foton, vi gillar dom riktigt skarpt. Är det fotostudierna så ger dom verkligen utdelning!

  6. Den verkar smaskig. Skulle kunna tänka mig den med quornfärs eller sojafärs. Gjorde en likannde i höstas som blev väldigt god. Kul med den här utmaningen tycker jag :)

  7. Härligt recept! Den där kokboken har ju jag också! Nu finns det inga undanflykter längre!

  8. En spark i baken att plocka fram gamla kokböcker som alldeles säkert har massor av gulkorn att erbjuda, tack för den!

    Pajen verkar urgod och jag håller med Mårtenssons. Vilka fina bilder du tar!

    Cred till dig Emmy.

  9. Visst har nästan Tina hamnat lite i bakgrunden bland alla andra kockar. Hon kanske är för snäll helt enkelt. Tänker då på Mästerkocksdomarna...
    Amy, vem vill inte få en anledning att handla nya kokböcker så här lagom till rean ;-)
    Tack för era snälla ord om mina kort. Jag kämpar och kämpar... Av alla kort jag tar är det fortfarande få jag känner mig nöjd med. Men jag kan ju inte trakassera min foto-guru hela tiden.

  10. Kantareller...mmm så gott!

  11. Ännu ett recept som jag bokmärker direkt! Ska prova att göra med quornfärs istället för vanlig, borde väl bli precis lika bra. Jag kollade in bokrean på Åhléns idag faktiskt, hittade en fin Jamie Oliverbok men köpte den aldrig. Hm. Kanske ska springa tillbaka imorgon...

  12. Gott! Jag tänkte också vara med i utmaningen för första gången :)

  13. Ser superduper goda ut =)
    Kramkram

  14. Det borde funka finfint med quornfärs. Bara krydda lite mer och kansle pressa vitlöken istället för krossa den i så fall.

  15. Bra utmaning det där, men jag använder faktiskt mina böcker, som inspiration. Brukar kolla igenom, plocka ihop ett recept på sås, en idé osv :-)

  16. Himla kul utmaning och pajen låter jättegod, det ska jag med testa! :)

  17. Ser smaskigt och smakade säkert gott. Jag gillar Tina också. Suttit framför teve flera kvällar. Kommer ihåg några recepten från hennes kokprogram som jag lagar då och då

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.