Auberginelasagne

2/01/2012

Idag har vi haft utbildningsdag med jobbet, som jag till stor del hållt i. Slut i huvudet så var det skönt att ge sig iväg på lite mingel efter jobbet. Kvällen har jag spenderat på min dagstidnings redaktion för lite mingel, inspirerande föreläsning och annat smått och gott. Men det åtekommer jag med.

Dagens recept måste ni laga! Säger jag det om all mat på bloggen? Jo, men det är inte heller allt som kvalar in här. Den här auberginegratängen är en återkommande favorit hemma hos oss. Jag vet inte vad jag ska likna den med, för den är inte som moussaka och inte egentligen som lasagne även om den fått detta namn. Jag varken steker eller saltar aubergineskivorna innan, men tycker att det blir gott ändå. Man kan byta ut nötfärsen mot lammfärs, men då är det godare att byta ut fetaosten mot chèvre för annars förstärker osten och lammet varandras smak tycker jag. Inget ont om varken chèvre eller lamm, men jag vill inte att smaken ska bli för påträngande. Servera med en god sallad.



Auberginelasagne, 4-6 pers.
600 g nötfärs alt. lammfärs
1 gul lök, hackad
4 vitlöksklyftor, finhackade
4 msk chilisås
1 msk tomatpuré
2 dl köttbuljong
1 tsk torkad timjan, gärna färsk om du har
½ tsk salt
1 krm svartpeppar
2 mindre aubergine, skurna på längden i skivor (skulle kunna bytas mot squash)
4 dl crème fraiche
200 g fetaost el. chèvre

Sätt ugnen på 225°. Bryn färsen tillsammans med lök och vitlök. Tillsätt chilisås, tomatpuré, buljong och kryddor. Låt puttra i 10 minuter. Blanda crème fraiche med osten och smaka av med salt och svartpeppar. Lägg hälften av köttfärsen i en ugnsform. Täck med aubergineskivor och hälften av oströran. Upprepa. Gratinera i 30 minuter.

12 kommentarer:

  1. Japp, jag tror dig! Aubergine är ju SÅ gott i alla slags lasagner och moussakaaktiga varianter :)

  2. Låter gott och aubergine passar bra i sådana här maträtter!

  3. Jag har haft lite svårt för aubergine. Nog mest för att jag misslyckats med den några gånger...kanske skulle göra ett försök igen. Ser väldigt gott ut iaf!

  4. Det här låter riktigt riktigt gott! Spännande med lammfärs i också, det gillar vi! :-)

  5. Nu har jag ätit lasagne i tre dagar så jag sparar denna. Har länge funderat på att göra moussaka men detta är ju helt klart ett alternativ.

  6. Vad gott det ser ut. Ska prova med lammfärs någon gång.

  7. Jag skulle kanske, lite slarvigt? kalla det moussaka. Strunt samma vad det heter, kan det bli bättre än en mustig rätt med bakad aubergin och lamm?

  8. Ser jättegott ut! :)

    Jag har lagat en liknande lasagne för ett tag sedan - men med squash istället.

    Ha en fortsatt fin Tordsag

  9. Det här lät ju verkligen jättegott. Bra tips att byta ut lasagneplattor mot aubergine.

    Trevlig helg!

  10. åh va spännande,vi älskar aubergine,i dag åt vi fyllda aubergine med kåldolmar på vårt vis.så gott.

  11. Aubergine är verkligen gott... då hade vi det båda två på bloggen samtidigt. Spana gärna in min rätt :)

  12. Ja, strunt samma vad rätten heter. Gott är det med aubergine i alla fall.
    Har kikat in er andras rätter. Tack för tipsen!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.