Lime- och dragonfisk

1/31/2012

Vi hann inte riktigt med att laga alla middagar förra veckan som kom med vår Middagskorg, så sista rätten åt vi helgen. Denna rätt tyckte hela familjen mycket om, så den kommer vi defintivt laga igen. Få ingredienser, lättlagat och framför allt gott, alltså helt perfekt. Eftersom många verkar gå i funderingarna att testa på någon matkasse, så skulle jag kanske försöka summera vår vecka med Middagskorgen. Det jag var tveksam till innan var om vi skulle tycka om recepten och om jag skulle kunna hålla mig till veckomatsedeln. Receptet har över lag varit mycket bra, även om jag lagt till och dragit ifrån lite här och där. Menyn presenteras alltid innan så ni kan då bestämma om rätterna passar er familj. Vi lagade inte middagarna i den ordning som var tänkt och inte heller i fem dagar i rad, men det gör inget för det positiva har varit att det funnits varor hemma till fem hela middagar.
Bilden gör kanske inte maten rättvisa (någon försöker lära sig fota inomhus utan blixt...), men jag lovar er testa detta även om ni är skeptiska till dragon för det var jättegottt.

Lime- och dragonfisk, 4 pers.
800 g torskfilé
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
1 msk smör
2 tsk dragon
1 dl crème fraiche
1 dl mjölk
1 lime, rivet skal
100 g riven ost (jag tog 200 g, strödde hälften över såsen och fisken)

Sätt ugnen på 225°. Bred ut torskfiléerna i en smord ugnsform. Krydda med salt och vitpeppar Smält smöret i en kastrull och tillsätt dragon och låt fräsa försiktigt i smöret. Ta av kastrullen från spisen. Blanda ner crème fraiche, mjölk, rivet limeskal och riven ost. Häll blandningen över fisken (och så strödde jag över lite ost också). Sätt in i ugnen 20 minuter.
Enligt receptet skulle vi serverat ris och sallad med vinägrett till, men jag hade lite veggie rice och rostad sötpotatis över som vi åt till istället.


Igår hälsade jag och barnen på mina föräldrar. Då passade pappa på att plocka fram gamla diabilder från när jag och mina syskon var små. Det är så roligt! Jag har alltid tyckt om när diaprojektor kommer fram och vi har "filmmys" fast med stillbilder. På bilden (som jag tog med mobilen på filmduken) är det jag och min storebror när vi är 6 och 7 år. Så söta vi var!
Samtidigt sitter jag där och får en klump i magen. Lillasyster är rund och gosig på bilderna precis som Milia är nu. Ja, och lika arg som Milia också är nu... Men jag tänker på hur det kommer kännas att titta bilder av mina barn när de är vuxna och tiden har gått alldeles för fort...

13 kommentarer:

  1. Den fisken lät väldigt god. Dina tillbehör ser mycket smakfulla ut, fint med mycket färg.

    Jättesöt syskonbild.

  2. Åh...diabilder! Det var tider det! Gud, så mycket tid mina föräldrar har lagt på att pyssla med dessa diabilder. Kanske ska plocka fram dem någon gång...

  3. åh fisk älskar ja och den ser ju helt ljuvlig ut.mums

  4. Dragonfisken lät supergod! Och oj vad söta ni var/är! :) Diabilder. Det var ett tag sen... Kanske ska be pappa ta fram projektorn till nästa söndagsmiddag! Kram

  5. Men men ser man på, har du fångat systern min på bild;-) Snygga en ni båda två!! Ja, alla på bilden så klart, men jag känner ju bara er;-)
    Fisken verkar ju god, ska jag ta och testa en dag. Inte lätt med allt planerade med kök och allt annt jag pysslar med nu att hinna med att planera maten oxå;-) Ibland blir jag bångstyrig och VILL inte laga mat, jag vill bara FORTSÄTTA med det jag håller på med, men oftast måste man avbryta för att familjen e hungriga, hm! ;-)
    Må gott!
    Kramis Anna

  6. Så härlig bild på er två, den andas 70-tal och barndom. Jag gillar de gamla bilderna där det inte har fixats så mycket och barnen är lite mer som de är. Idag är barnen så vana vid att fotas och filmas att minsta två-åring lätt lägger till ett foto-smile när kameran åker fram.

    Fisken var också fin och den verkar god också, ska testa den snart, jag behöver lite nya snabba och lättlagade rätter, thank yoooou!

  7. Åhh vilken härlig bild du bjuder på =) Maten ser kanon smarrigt ut!
    Önskar dig en trevlig onsdag!

  8. Dragon, då tänker jag bea! Och det är ju gott, likaså fisk så det borde funka i mitt kök.
    Alltid trevligt med nya fiskrecept!

    Dia-bilder är barndom för mig med. Det där ljudet när man byter bild!

  9. Diabilder, det är barndom det. Så stolt man var när man fick sköta projektorn i skolan när det var redovisningar, den där knappen man tryckte på var magisk på något vis:) Och så fina ni var!

    Och fisken, den ser fin ut den med.

  10. den där fisken låter jättegod! sparar recept inför nästa gång jag känner för att straffa jimmy för nåt ;)

    haha, diabilder, då tänker jag bara på en lärare jag hade på mellanstadiet som alltid älskade att visa diabilder från sina semesterresor. så en rast smög jag och en kompis in och bytte ut vissa av hans diabilder mot diabilder från sexualkunskapen. det blev väldigt konstigt (läs: väldigt roligt) när det gick från en grekisk strand till någonting helt annat på lektionen efteråt...

  11. Tycker både mat- och bildkvalitet håller högsta klass :)

  12. Det här var en rätt jag skulle vilja testa :)
    Vilket sött kort på er :)

  13. Den där fisken lät jättegod, får prova den nu när jag har så lätt tillgång till färsk fisk :)

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.