Falafel

1/13/2012

Många tänker idag äta något tacos liknande, men jag tänkte föreslå att ni någon gång testar att fylla bröden med falafel istället för färs. Jag stötte på ett recept på morots- och zucchinibollar hos Hovkonditorn, som blev sugen på att testa. Så jag gjorde en kryddigare variant av dessa. Jag råkade dock mixa allt en liten stund för länge, så jag kunde inte rulla bollar. Varav de platta biffarna, men smaken var det inget fel på!

Nu får ni ha en riktigt härlig helg! Och att ni inte märkt av att det är fredagen den 13:e idag. Själv ska jag ha fredagsmys med bästa kollegorna. Så vi hoppas på att Anastasia har lämnat lite macarons till oss, men ryktet säger att de var försvinnande goda...

Falafel med grönsaker, 4 pers.
1 liten squash (jag har alltid kallat det squash ifall ni undrar), grovt riven
1 morot, grovt riven
1 gul lök, grovt riven
1 vitlöksklyfta, riven/pressad
1 msk olivolja
1 burk kikärter
1 ägg
1 tsk spiskummin
1 tsk malen koriander
1 tsk sesamolja
½ tsk salt
½ tsk sambal oelek
½ dl hackad persilja el. mynta om ni har
3 msk ströbröd + ströbröd till ytan

Strö över lite salt på den rivna squashen, låt dra och pressa sedan ur vätskan. Stek squash, morot, lök och vitlök kort i en kastrull med olja. Mixa sedan grönsakerna tillsammans med kikärtor, ägg och kryddor till en smet. Forma till bollar (om ni lyckas med det...) och rulla dem i ströbröd. Stek dem i olja i en stekpanna.

Myntasås
3 dl matyoghurt
½ dl hackad mynta
1 vitlöksklyfta, riven/pressad
salt och vitpeppar
Blanda all ingedienserna till såsen och låt dra en stund.

Servera falafeln i valfritt bröd tillsammans med grönsaker och myntasåsen. Jag hade även i fetaost, fast det var tydligen efter tagit fotot.

22 kommentarer:

  1. Falafel som är så gott. Och i den här kombinationen som du gjort (tacosliknande) tycker jag det låter spännande! Såg dom också hos Hovkonditorn.. man blir sugen minsann!

    Sv: Har svarat dig inne hos mig ang det indiska :)
    Hoppas du hänger med på min indiska månad... nu börjar huvudrätterna snart komma och sen blir det dessert!

  2. Vi har bara provat falafel (eller som Ankis syrra säger Fallafel...) en enda gång och det bidde inte alls bra. Bara torrt och tråkigt, undrar vad som bidde fel?

    Ha en riktigt skön helg!

  3. jag försökte göra egna falafel några gånger, men det gick verkligen inte alls. kanske jag mixade för länge också, för ingen av gångerna gick det att göra någonting av smeten. så hade jag i mera ströbröd men till slut smakade det bara ströbröd för jag fick lov att ha i så mycket. så jag har faktiskt varit en fuskis och köpt halvfabrikat-falafel den senaste tiden. men även det är helt klart roligare än tacos :)

    hoppas ni får ett trevligt fredagsmys, själv ska jag se på film med johnny depp, den du!

  4. Falafel var det länge sedan vi gjorde, men det är ju supergott! Ibland gör vi de allra, allra godaste och ibland misslyckas vi. Kanske för att vi kör med olika recept eller höftar lite. :)

    Jag äter varken hamburgare eller korv så därför att våra besök på snabbmatsställena sällsynta, men MAX falafelmål är för mig!

    Trevlig fredagkväll!

  5. Jag kan tänka mig att många tror att det är svårt att göra falafel eller kikärtsbiffar men så är det ju inte!! Gott är det ju också!

  6. Mm. Låter jättegott. Självklart måste jag testa det här :) Min son vägrar äta falafel när de är som bollar. Han vill ha dem platta, så det funkar för mig :)

  7. Har aldrig lagat falafel nån gång. Kanske man skulle ta och testa. Tack för inspirationen!

  8. Va? Falaffel? Det kan man ju inte dricka!!

  9. Roligt att du testade och jag tycker det är gott att fylla bröd med falafel! Ha en fin helg!

  10. Har aldrig gjort falafel, men det låter ju inte så svårt när Du beskriver det - hmmmm ...undra om jag kan klippa in mynta utifrån....
    Tack för tipset!
    //Lena

  11. Alla som har testat säger att det inte är svårt. Så jag vet inte varför jag inte lyckades rulla bollar. Men som sagt de blev goda i alla fall.
    Postgårdsromatik, det var därför jag hade mynta i såsen, men nu är den slut i mitt land :-( Timjan och oregano är det enda som jag fortfarande kan plocka in.

  12. Moma... Min fredagsdrink kommer ikväll, det blir en lördagsdrink istället :-)

  13. Ser helt fantastiskt fräscht ut. Jag köper en jättegod falafel till jobblunch i bland. Känns lite nyttigare än annan "snabbmat".

  14. Falafel är så gott. Åt det väldigt mycket när jag var nere i Israel på Kibbutz!! Där hade man nån väldigt stark chilisås till.

  15. Olof gillar falafel, det här får han laga. Hrm... du börjar nästan se ett mönster va? Olof får laga det, och det, och det... snart gör jag ingenting vettigt längre. ;-)

  16. Har aldrig ätit eller gjort egen falafel, nog dags för det snart :-)

  17. Fräscht och gott, det gillas det. Liknande yoghurtsås med mynta gör jag så ofta jag får tillfälle, tycker dte är supergott. Det är gott med lite hyvlad gurka i också.

  18. Vad gott! Minst en veggo rätt i veckan ska det blir 2012.

  19. Falafel äter vi jätteofta och är sååå gott verkligen,brukar också ta en rulle och fylla och sedan äta.mums nu blev ja sugen

  20. Gott! Mina falaflar blir aldrig bra, så jag köper faktiskt färdiga ;-)
    Men kikärtsbiffar kan jag =) Får wrappa in dem i bröd =)

  21. Carolina, det blev ju inte mina heller. inte till formen i alla fall, men de blev goda.

  22. Ser riktigt fräscht och gott ut!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.