En underbar grå dag

1/22/2012

Igår hade vi en riktigt skön dag. Vi trotsade det gråtrista vädret och åkte till Gråborg på Öland. Där strosade vi runt med våra vänner och insöp en massa frisk Ölandsluft.

Nettan och jag som nu för tiden ses alldeles för sällan försökte hinna med att snacka ifatt oss. Ni tjejer förstår vad jag menar ;-)

Jag kämpar med min kamera och försöker lära mig att ta kort, men desto mer jag försöker desto snurrigare blir det i mitt lilla huvud. Så idag har gulliga Olof (Helenas man) ägnat heeela söndagen åt att hjälpa mig. Tack snälla du!
Maten jag vanligast fotar står i alla fall still, till skillnad mot barnen som jag plåtar minst lika mycket.

Lowe ville först inte följa med på utflykt, men när han fick veta att Agaton Tax skulle med så lät det annorlunda. Lowe tycker att han och Agaton är så bra kompisar att han till och med övervägde att bjuda honom på sitt bowlingkalas förra året...

När vi kände oss lagom uppfriskade (läs nedkylda) så åkte vi till Gårdby kafé och lanthandel för att njuta av deras goda fika. Till alla er som bor här i krokarna och inte besökt detta ställe säger jag bara: Shame on you! Åk dit!

Kolla vad jag hittade! Kommer ni ihåg?! Det fanns en massa olika sorters godis som såg ut som de gjorde när jag växte upp. Jag hoppade dock godiset och högg in på en päronpaj med smak av ingefära som serverades med vispad grädde, daimkulor och blåbär. Mmm...

Sedan lämnade vi barnen med deras pappor i fiket för att kika in i inredningsbutiken. Försökte lämna barnen är kanske rätt ord. För plötsligt är så kommer mina små busfrön in i butiken. Jag var helt livrädd att de skulle riva halva affären, så de förvisades till en trappa för att sitta still i.


Som ni förstår måste ni ta med er den stora plånboken till Gårdby eller en make med fet plånbok :-) Jag la band på mig lite och shoppade bara några småsaker denna gång, ur egen börs.


Sedan en tid har de även en butik med kläder från danska märket Culture. Gissa vem som var tvungen att kika in där. Ett glitterlinne följde med hem som kommer passa perfekt på så väl AW som middagar. Dock inte med på bild här.


Denna helgen har gått alldeles för fort, som alla lediga dagar brukar. Nu väntar en ny arbetsvecka, men även en kväll med 3-rättersmiddag och underhållning med bästa kollegorna, AW med finaste väninnorna och på lördag cykelfest!
Vi ska bjuda på varmrätt och jag vet inte vad jag ska laga. Ett av paren som kommer äter inte kött. Så sitter ni inne med ett recept på fisk- eller skaldjur som är to die for - I´m all ears!

14 kommentarer:

  1. Åh! Gårdby! Culture! LYKTOR! Hoho. Olof var mycket tacksam över laxburgarna, sånt får han aldrig hemma. :-)

  2. Vilken härlig dag ni verkar ha haft. Jag kämpar också med att lära mig hur jag ska hantera en kamera och ju mer min man säger desto snurrigare blir det i skallen. :-)

  3. I Löööööööööööööve Gårdby och det är ALLDELES för länge sedan jag var där!! Nu får an ju påfyllning denna veckan, efter en Tung månad med kalasande VARJE helg!! Dax för lite shopping till en själv eller hur;-)
    Du, jag blir tokig på alla dessa inställningar på kameran och vad allt betyder, hur fattar man???
    Nåväl, nu saknar min man to bee mig i soffan så...
    Ha de gott och hoppas ni får en trevlig kväll på lördag!
    PS: Alltså FALUKORV på en lördag, hlrre käkar man en påse popcorn för att hålla sig mätt och dricka omåttliga mängder vin * ha ha ha* Stackars Berra, int lätt att ha en kock till fru;-)
    Kramis!

  4. Vilken trevlig dag ni haft!

  5. Det är nästan aldrig fel att bege sig ut även om vädret är grått. Om inte annat är det toppenskönt att komma in igen!
    Fast nog vore det kul att få se lite som snart...

  6. Vilken härlig utflykt! Och kul att du ska få fotohjälp av värsta proffset. Jag och min kompis Jenny gick en snabbkurs när vi köpt våra kameror och det var riktigt bra. Jag hade systemkamera som liten iofs, men det finns så mycket mer finesser på den digitala. :)

  7. Har ju förstått att det där Gårdby är något speciellt. När vi en vacker dag tar oss till eran kust så kommer vi göra ett besök där. Butiken ser ju faaarlig ut!!
    Vad kul med lite roliga tillbehör till kakan. Inte "bara" lite skrämd grädde!
    Även om jag gått en fotokurs tycker jag det är svårt att få till bra bilder. Stilla mat och bra ljus funkar. Annars sädär...

  8. Åh, en fotokurs av ett proffs, lycka! Undrar om man kunde hyra ner honom till våra trakter, de är ju i kvarteren ibland:)
    Just sådana dagar som denna är ju perfekta för utflykter, det är ju då man behöver piggas upp lite extra.
    Zig-Zag, de kommer man ju ihåg, har inte sett dom på evigheter...

  9. Vilket bra Ölandstips!! :)

  10. Vilken härlig utflykt ni gjorde. Och vilken mysig liten butik. Synd att man inte har vägarna förbi däromkring oftare... :)

  11. Det caféet/butiken har jag hört talas om, verkar vara ett jättehärligt ställe!

  12. Gårdy kafé och lanthandel är verkligen helt underbart.
    Hm, jo jag blir undervisades av ett superproffs, men foto är svårt. Jag hajar själva principen med inställningarna fast det krävs mer för att mina bilder ska bli bra. Och fotoshop är en hel vetenskap för mig...

  13. Du den där päronpajen yummie! Och ingefära mmmm....

    Sv: När kommer du och Moma förbi på indiskt? Så jag kan ha maten redo? Kram! :)

  14. Åh den butiken vill jag åka till!!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.