Ett måndagslyft

1/16/2012

Varför starta veckan med småtrist vardagsmat, när jag kan bjussa på musselsoppa? Denna soppan var inte alls planerad, men jag är så svag för färska musslor, så jag kan inte gå förbi fiskdisken och se att de har färska musslor utan att köpa med mig ett nät. Har ni bara testat hemska musslor på burk som är läskiga i konsistensen (dit räknas dock inte Abbas rökta), så ge musslorna en ny chans och köp hem ett nät färska. Lovar att ni blir inte besvikna! Oftast så kokar jag dem bara i lite vin tillsammans med kryddor eller vitlöksgratinerar dem i ugnen, men denna gång gjorde jag en soppa med lite rotfrukter i. Det räcker gott för att förgylla en måndag!

Musselsoppa, 4 pers. eller 8 förrätter.
1 kg (1 nät) blåmusslor
1 l vatten
2 morötter, tärnade
2 palsternackor, tärnade
½ rotselleri, tärnad
1 gul lök, hackad
250 g (skogs)champinjoner, skurna i bitar
2 dl vispgrädde
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
ett stort knippe färsk timjan

Tvätta av musslorna under rinnande vatten med hjälp av en svamp. Släng de som är trasiga och de som inte stänger sig när du knackar dem på skalet.

Koka upp vatten i en kastrull. (Använd lagom med vatten så att det precis täcker blåmusslorna som läggs i när vattnet kokar.) Lägg i musslorna och koka i 4 minuter. Sila av och spar musselspadet. Kika igen musslorna och släng dem som inte öppnat sig. Fräs rotfrukterna, lök och champinjoner i  lite olja i en kastrull. Tillsätt musselspadet och nästan all timjan. Låt koka 10 minuter. Tillsätt grädde, salt samt vit peppar och låt småputtra i ytterligare 10 minuter. Jag mixade här soppan lätt, så den blev lite tjockare och behövde inte redas av. Vill ni slippa pillet att plocka ur musslorna ur skalen när soppan är klar, så gör det innan och spar bara några av musslorna i sina skal som dekoration. Lägg i musslorna mot slutet, när 2 minuter är kvar. Strö över lite färsk timjan och servera!


Vill även passa på att tacka fina Amy och Emma som varit så snälla och gett mig en award. Egentligen följer det med lite instruktioner, bland annat ska den skickas vidare till fem andra bloggar. Men jag kan inte välja ut fem stycken, det går inte... Så jag tycker ni ska kika in hos dessa två fina tjejer och klicka er vidare bland kommentarerna på bloggen så öppnar sig en hel värld av fantastiska bloggar!

16 kommentarer:

  1. Mums, älskar musslor. När sa du att middagen var klar? ;)

  2. Åh Mums vad god den ser ut...dreglar här nu
    hhehehe

  3. Den ser mycket god ut. Jag ska bjuda mina vänner här i Italien så de får smaka hur god mat man lagar i Sverige!

  4. Oj vad gott det ser ut!

  5. Håller med dig, jag älskar musslor!!

  6. Tillagar ALDRIG musslor. men gott är det!

  7. Jag är väldigt oerfaren vad gäller fisk och skaldjur överlag. Håller mig ofta till torsk, lax och räkor, vilket kanske är rätt tråkigt....kanske jag skulle våga lite mer det här året?!?!

  8. Ser riktigt smarrig ut tycker jag som inte äter musslor! :) Kram!

  9. Önskar verkligen att jag gillade musslor, din soppa ser supersmarrig ut.

    Ha gott!

  10. Det ser jättegott ut. Jag har aldrig vågat prova färska musslor. Det verkar så krångligt. Men du menar alltså att det inte är det!? :)

  11. Musslorna du har här ser verkligen ut som de vi fick i våra nät de första gångerna vi köpte i fiskbilen. Men de senaste gångerna har de varit så tråkiga i konsistensen, slabbiga och sladdriga, så vi har helt enkelt inte vågat köpa fler...
    Men det är ju så gott, så gott, och de rökta gillar vi också skarpt!

    PS. Kanske du skulle kunna marinera kotletterna i honung och citron, steka dom sakta under lock och sen göra såsen som vi gjorde, fast använda stekskyn från stekjärnet istället? Kanske släng i några goda torkade svampar också... DS.

  12. Musslor är underskattad mat. Gott, nyttigt, miljövänligt och riktigt billig mat.
    Din soppa var en ny variant så den måste jag prova!
    / Lena

  13. Kaksmulan, kom när du vill ;-)
    Laudie, gör det!
    Sofie och Emma, shame on you! :-)
    Ansibecki, det är precis lika enkelt som det låter! Ja, ommannu inte som Mårtenssons fått tag på sladdriga musslor. Har aldrig hänt mig.
    Tack för tipset med kotletterna!
    Lena, visst är det så och ändå tycker många att det är lyx. Gillar billig mat som smakar glamour :-)

  14. MUMS! Jag älskar också musslor, så himla gott alltså!

  15. oh vad gott!

  16. Färska blåmusslor är underbart. Vi åt Coops miljömärkta häromdagen. Eller VI förresten, J han smaska i sig de flesta innan jag hann säga kastrullock! Musslorna var kokta i vitt vin med shalotten- och vitlök och så färsk persilja förstås. Den goda buljongen finns kvar, perfekt till fisksoppa!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.