Våffelraggisar

1/24/2012

Idag bytte vi recept på dagens middag så det blev raggmunkar, som istället skulle serverats på tordags, eftersom det passade vårt kvällschema bättre. Till saken hör att jag egentligen inte gillar raggmunkar... Jag som brukar säga att jag äter allt! Det hänger kvar sedan barndomen när vi åt lufsa, även kallad råpannkaka, med raggmunkesmet. Gillar ni det? Brrr... säger jag. Men 38 år gammal får jag helt enkelt hålla god min och smaka på maten som serveras. Jag som alltid tvingar alla runt vårt middagsbord att smaka på allt. Sedan måste de inte tycka att det är gott. Jo, om de vill bli bjudna igen ;-) Självklart kunde jag inte tillaga raggmunkarna som vanliga människor utan tog fram våffeljärnet. Kanske kunde jag lura mig själv att tro att det inte var raggmunkar. I våffeljärnet brukar jag laga rårakor och rösti. Vi har det även till toast, för jag tycker det smörgåsjärn vi har inte är lika bra. Men man måste låta det som tillagas bli riktigt klart innan locket öppnas för annars sitter det en halva i varje ändå på våffeljärnet. Jag stekte även några på vanligt vis i en stekpanna, som (hrm, konservative) Berra tyckte var godast. Men Lowe höll med mig och gav våffelraggisarna full pott!
Jag är fortfarande inne i en kål-cravings-period så jag vände ned lite spetskål i lingonsylten. Efter detta tror jag banne mig att jag konverterar till raggmunke-halleluja-kören.


Frasiga raggmunkar med bacon och spetskålssallad med rårörda lingon, 4 pers.
Spetskålssallad med rårörda lingon:
200 g frysta lingon
1 dl strösocker
1 spetskålshuvud (lade jag till själv), tunt skuren

Frasiga raggmunkar:
1 kg potatis
5 dl mjölk
2 dl vetemjöl
1 tsk salt
1 ägg
2 pkt bacon

rårivna morötter
 
Häll lingonen i en kastrull tillsamman med strösocker och låt koka upp under omrörning. Ta kastrullen från plattan när det kokat upp. Häll upp lingonen i en skål och låt svalna. Om ni vill som jag ha strimlad kål i, så vänd ned den i lingonen.

Vispa ihop mjöl, salt och lite av mjölken till en jämn smet. Vispa ner resten av mjölken samt ägget. Skala potatisen och riv den fint ned i smeten (grovt var det enligt receptet).
Klicka och bred ut smeten i stekpannan, ca ½ dl smet per raggmunk. Stek raggmunkarna någon minut på varje sida så att de blir gyllenbruna.
Jag gräddadesom sagt några av mina i våffeljärnet.
Knaperstek baconet i sitt eget fett i en stekpanna. Riv morötter och servera till.


Nu ska jag försöka leka lite i photoshop med bilder i raw-format. Min fotoguru Olof rekommenderar raw-format, så om jag ska kunna sluta vara feg och inte använda jpeg måste jag öva. Inte undra på att huvudet snurrar...

15 kommentarer:

  1. Ska testas i helgen för det låter fantastiskt gott (för mig som inte heller gillar traditionella raggor).

  2. Har en fotoguru till jobbarkompis och han tjatar alltid om det däringa RAW-formatet. Nån gång, när jag har lite mer tid ska jag minsann ta och leka lite med kameran =)

    Raggmunkevåfflorna såg farligt goda ut! Kan tänka mig att servera dem med en klick crème fraiche, kaviar och rödlök =)

  3. Jag tror att jag aldrig ätit raggmunkar :) Och att använda våffeljärnet är ju fiffigt!

  4. Vad gott, och jag som gått och funderat på att köpa mig ett nytt våffeljärn. (försvann i flytten för 5 år sedan) och nu inser jag ju att jag helt enkelt inte kan vara utan ett ;) Dessutom hade jag glömt hur bra det var till toast. Det blir en shoppingtur idag..tack för tipset

  5. Jösses, jag tycker att raggmunkar är något av det bästa som finns! Helt klart comfort food för min del :=)

  6. spännande, låter mkt gott :)
    ha en bra dag!

  7. Jättevacker färg på salladen! Har lite svårt för våfflor dock, har alltid varit mer för pannkakor=)

  8. Jag fick ju nytt våffeljärn i julklapp så kanske ska inviga det med raggisar. Gillar´t!

  9. Raggisar och rårakor- I löööv it, det var min favvomat som liten och än i dag blir jag svag i knäna på tanken av ljuvligt frasiga rårakor!

  10. Lindha Johansson sa...

    Är det bara min mamma som alltid lagade raggmunkar utan ägg i?
    Är det ägg i smeten så smakar det ju som skolans sk raggmunkar = äckliga pannkakor. Men det var förstås bra länge sedan jag åt mellan- och högstadiemat! :)

  11. Kul med någon mer som inte gillar raggmunk! Här på mitt jobb vallfärdar folk till lunchkrogen på tisdagar då de tydligen serverar den rätten (a 90 kr - galet dyrt!). Jag är skeptisk, men det anses nästan lite knäppt att inte älska raggmunk. Din frasiga våffelvariant lät mycket bättre!
    Fast allra bäst är frasiga rårakor med löjrom, rödlök och gräddfil istället...

  12. neej, raggisar gillar vi inte! gjorde ju också det i höstas på test eftersom jag inte ätit dem sen skolan och då var det ju blä. nog för att mina var bättre än skolans men sådär jättegott var det ju ändå inte. fast så avskyr jag ju pannkakor och våfflor också, så det är nog bara sån jag är.

    men hallå, fat och skålar behöver man ju! en skål kanske funkar till en sak men inte till en annan och likadant med faten, sen går det ju inte att ha likadana tallrikar på alla matfoton heller ;)

  13. Har faktiskt aldrig ätit raggmunkar, men kul att du kunde 'lura' dig själv att tycka om dem!

    En killkompis förklarade det här med raw-format på följande sätt för mig: fotointresserade med analoga systemkameror framkallade ofta fotona själva för att kunna styra resultatet, att använda raw-format och sedan redigera i Photoshop är den digitala motsvarigheten. Jag har inte riktigt tänkt p det på det viset tidigare... :)

  14. Jag ska erkänna att jag inte minns när jag åt raggmunkar sist. Det kan ha varit i skolan.. Dvs 10-15 år sen, kanske mer. Jag kanske borde ge mig på't?
    Den där lingonslawn låter grymgod i varje fall. Spetskål är mkt trevligt. Den, bryssel- och grönkål är topp 3 kål hos mig, tror jag.

  15. Verkar som många med mig har lite svårt för just raggmunkar, men gillar våfflor, pannkakor och rårakor. Kanske ska testa att göra som Lindhas mamma och utsluta ägg nästa gång.

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.