Club sandwich

1/20/2012

I lördags jobbade jag hela dagen, som ni kanske minns. På eftermiddagen skickar min man detta meddelandet...


Jag ringer upp så fort jag ser det. Eh... Nej, vi ska inte äta falukorv! Det var vad jag minst var sugen på en lördagskväll efter att ha jobbat hela dagen. Inte för att jag någonsin blir sugen på falukorv. Hade tänkt mig myskväll med vinsippande och vilket vin passar till falukorv!? Rött eller vitt? Men ibland är det frustrerande för min man att jag inte har någon middagsplanering alls. Jag har inte så svårt att bestämma en matsedel, men otroligt svårt att följa den. Jag går på den aktuella dagens känsla. Är sinnet tungt blir det bruna bönor, ha ha... Nej då. Men denna lördag kände jag mig full av energi när jag trampade hemåt. Fast jag var ändå sugen på något snabblagat och upp poppar tanken på en club sandwich eller i alla fall min variant av en. Jag hade perfekt mogna avokado hemma så guacamole blandades till och lite aioli. Tyckte jag hade byggt ihop så fina sandwichtorn tills jag körde grillpinnen igenom och aiolin rann ut... Men gott var det! Och sååå mycket godare än falukorv :-)


Club sandwich a la Remsan, 2 st.
3-4 skivor bröd, rostade
1 stor kycklingfilé, tunt skuren på längen
1 pkt bacon
1 liten rödlök, tunt skuren
1 liten burk skivad ananas
1 ½ tomat, skivad
sallad

Guacamole:
1 avokado
1 msk majonäs
1 citron, pressad saft
½ röd chili, finhackad
½ tomat, hackad

Aioli:
1 dl crème fraiche
1 msk majonäs
1 vitlöksklyfta, pressad/riven


Jag rostade brödet i min grillpanna (eftersom jag inte lyckas steka kött i den utan att brandkåren rycker ut får jag ha den som brödrost istället).
Stek kycklingfiléskivorna i lite olja. Jag kryddade med pepparmix. Stek baconskivorna knapriga
Mosa ihop avokado med majonäs, citronsaft. Blanda ned chili och tomathack.
Blanda crème fraiche med majonäs och vitlök.
Bygg sedan ihop din club sandwich och stick en grillpinne igenom.


Så för att stilla min mans ångest över min dåliga middagsplanering samt testa om jag överhuvudtaget kan hålla mig till en matsedel och (hrm...) någon annans recept så ska vi testa Middagskorgen nästa vecka.

19 kommentarer:

  1. Haha! Inte så svårt val där! Club sandwich gör lördagsmyset rättvisa minsann :-) Trevlig helg!

  2. O yes, vem hade inte valt detta istället för falukorv...? Ingen vid sina sinnes fulla bruk:)

    Ha en finfin helg!

  3. Tveklöst bättre än falukorv! Berra fick lugna sig med korven, det är rätt. (Höhö.)

  4. Jag hade absolut valt detta smarr istället för falukorv, men å andra sidan äter jag aldrig korv.

    Kan han inte få en egen lista att följa när du inte är hemma så kan du improvisera när det är du som ska fixa maten?! :)

  5. Jag brukar också laga mat efter "dagsformen", blir mer spontant och spännande då!

  6. Önskar dig en trevlig helg!

  7. Så fint du lagat!

  8. Men du, jag har också en grillpanna, och vad jag har förstått så måste den vara riktigt het när man lägger ner det som ska grillas och så ska man inte flytta runt på det man steker utan det ska ligga still tills det har fått sina fina grillränder. Fast det kanske är så du gör? Lycka till annars!

    Själv väntar jag på att få en fläkt installerat så att jag kan steka/grilla utan att det sätter sig i allt från hela mig till ytterkläderna!
    Trevlig helg!

  9. Så gott,önskar jag också hade en grillpanna.

  10. Alltså mackor. Hade jag kunnat leva på. Speceillt club sandwichs.
    Och med ett glas gott vin till, kan ju inte bli fel!

    Spännande att höra om ditt test av Middagskorgen.

  11. hahaha! menar du att du inte är sugen på falukorv på en lördag, det som är sån lyxmat? ;) (fast egentligen förr när original-falukorven uppfanns som var gjord på oxkött så borde den ju varit ganska lyxig... men kanske ändå ingen lördagsmat.)

    club sandwich, mycket bättre lördagsmat!

  12. Så snyggt :)

  13. Låter som hos oss det där, falukorv en lördag liksom när man har jobbat.
    Nä tack. Min man förstår ingenting och tycker att det väl är smidigt med någon enkel mat när jag jobbat.
    Man har olika syn på enkel mat, jag gillar din lördagsmacka så mycket mer än falukorven och när jag efter jobbet gör min enkla mat så föredrar maken den också när han tänker efter :)

    Ha en trevlig helg, jag ska jobba ett pass till på sjukhuset innan min månd/tisda helg kommer .
    // Lena

  14. Falukorv är inte det första jag tänker på heller en lördagskväll ;-) Men tanken var ju god.
    Men din clubsandwich ser ju grymt god ut, mums vad gott.

    Tack, kvällen var jättetrevlig, är lite raspig i halsen efter all sång igår.

    Kram och fortsatt trevlig söndag

  15. Oj vilken smaskig och lyxig sandwich! Och rödvin till det, underbart!

  16. Klart även Berra ville ha sig en sandwich till slut :-)
    Moma, jag får testa dina tips med grillpannan och ge mig på steka/grilla ett par köttbitar. Eller några fler ifall brandmännen är hungriga.

  17. Falukorv en lördag? Förstår din respons! Och hemmagjord club sandwich ser ju hur gott ut som helst!! Det måste jag med göra snart. :)

  18. Guuuud va gott det ser ut, mums! Kram Anna

  19. Mums de ser riktigt goda ut och passar ju bra en lördag ;)

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.