Okej, vad säger ni? Redo för fredagsmys?

1/06/2012

Vinet är upphällt och maten på gång, kan det möjligvis bli bättre? Vi har drygt två dagar kvar på jullovet, så vi tänker njuta så mycket vi kan. Det är så jobbångesten börjat komma krypande... Varför är det alltid så, att ju längre ledigheten varar desto mindre längtas det till jobbet. Förlåt mina kära kollegor (som jag vet kikar in här), men det har varit ett finfint jullov. Jag var bortbjuden igår som några redan vet, men ni får hålla er till imorgon innan recepten kommer. Nu nalkas det familjenmys. Vad tänker ni andra äta ikväll?

Jordärtskocksgratängen måste ni alla testa för den är så god! Inspirationen kommer från Mia Grahne. Kycklingrulladerna blev också goda, men om gratängen säger jag bara do it! För erkänn, hur många av er har inte stått och kikat på jordärtskockorna i affären och funderat vad ni mer kan laga på dem än soppa. Denna gratäng! Lova!

Ha nu en riktigt trevlig helg allihop!


Jordärtskocksgratäng, 4 pers.
200 g Philadelphiaost
1 dl crème fraiche
3 vitlöksklyftor, rivna
1 citron, rivet skal från hela och pressad saft från halva
2 dl riven ost
1 tsk paprikapulver
flingsalt
nymalen svartpeppar
riven muskotnöt
1 kg jordärtskockor
2 skivor vitt bröd, smulade
1 näve repad färsk timjan
flingsalt
svartpeppar
olivolja

Sätt ugnen på 225°. Blanda philadelphiaost, crème fraiche med rivet skal och citronsaft, vitlök och hälften av timjanbladen. Blanda i nästan all riven ost, men spara lite. Smaka sedan av med paprikapulver, salt, peppar och riven muskot.
Skala jordärtskockorna, lägg dem i vatten med lite pressad citron i så att de inte mörknar. Skär dem i bitar/skivor och förväll i lättsaltat vatten i 10 min eller tills de mjuknat lite. Låt rinna av och lägg i ugnsfast form. Häll över ost- och crème fraicheblandningen. Blanda brödsmulorna med resten av den rivna osten och timjanbladen samt lite flingsalt och peppar. Strö ut blandningen ovanpå gratängen och ringla över lite olivolja. Gratinera i ugnen i 15-20 minuter eller tills skockorna är mjuka och ytan vackert gyllenbrun.


Baconfyllda kycklingrullader, 4 pers. (receptet är Leif Mannerströms)
1 pkt (12 skivor) tunnskivad kycklingbröstfilé
1 gul lök, skivad
½ pkt bacon, strimlat
2 msk fransk senap
1 dl hackad bladpersilja
5 dl kycklingbuljong
1 dl grädde
½ dl crème fraiche
Salt och peppar

Fräs bacon och den skivade löken i en stekpanna tills det hela fått lite färg och löken har mjuknat. Dra av från värmen och låt svalna ett par minuter. Tillsätt dijonsenap, persilja, salt och peppar. Lägg lite fyllning i mitten av varje skiva och rulla ihop. Trä rulladerna på grillspett, tre per spett. Stek sedan i olivolja tills de fått fin färg. Häll på kycklingfonden och låt rulladerna småputtra i 15 minuter. Tag rulladerna ur pannan. Tillsätt grädde och crème fraiche i buljongen och vispa ihop. Smaka av med salt och peppar. Lägg tillbaka rulladerna i pannan.

14 kommentarer:

  1. Jordärtskockor är ju så galet gott! Låter som en fasligt god gratäng! Mums!

    Ha en riktigt mysig fredag :)

  2. Så gott och just de kycklingrulladerna gjorde jag häromdagen, så goda, väldigt likt de jag gjorde iallafall :-)

  3. Mycket trevligt, vi provade jordärtskockor för första gången i höstas, soppa så klart:) Gratängen måste vi ju prova om du nu säger det.
    Här blev det en klassisk Boeuf Bourguignon med rotfruktsstomp till, gottigt, och i senare ikväll blir det faktiskt efterrätt också.

    Klart man får jobbångest, ju längre man varit ledig desto mer, oavsett hur bra man trivs på jobbet. Ledigt är härligt:)

    Ha en härlig helg och avslutning på jullovet.

  4. Men oj vad spännande! Kul att du bjuder på utmanande recept! :-) Trevlig helg och njutnjutnjut nu!

  5. Oj va mycket godsaker! Mums!! Vi har precis samma micro ser jag ;) Ha en fin kväll!

  6. Kycklingruladerna ser gooda ut! Är det inte Leif Mannerströms recept? Har kikat på det innan men inte fått tummarna loss att testa.

  7. Ja, visst är rulladerna Mannerströms, glömde skriva det.

  8. Men du den åker direkt i ett tomt doc, blir att testa för det både lät och såg hur smarrigt som helst ut, snålvattnét rinner ......

  9. Ja du, det där känner man igen. Lång ledighet, desto mer olustkänsla när det väl ska återgå till vardagen igen. Men det brukar ju bli bättre ganska snabbt!

    Gratängen låter god, inte bra att kolla på matbloggar såhär sent på kvällen, blir ju hungrig igen...

  10. Ja, visst har jag stått där i affären och funderat :) Låter väldigt gott, jag sparar receptet! Tack.

  11. Jordärtskocksgratängen låter så god! Hör och häpna så har jag inte själv lagat jordärtskocka men det får det verkligen bli ändring på nu! :)

  12. Det lät ju jättegott! JAg fick en stor påse jordärtskockor av svärföräldrarna men "gubben" tvingade mig att lova att inte göra soppa så då testar jag din gratäng istället någon dag, tackar för tipset ;)

  13. Tack för tips på jordärtskocksgratängen! Den vill jag även testa med potatis :-)

    Kul att du testat Mannerströms rullader som jag tänker att jag ska göra varje gång jag ser reklamen. Att man RRRRRRRRRRRRullar dem och smakar gott förstås för det är ju hans recept som han så ödmjukt säger.

    Jättetrevlig blogg, förresten!

  14. Ojoj så gott! Måste testa jordärtskockesgratängen - fullkomligen älskar skockor!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.