Årets julfest - i januari

1/27/2012

Vi i landstinget har inte som alla andra julfest veckorna innan jul utan i januari varje år. Som tur är slipper vi i alla fall äta julbord... Eftersom jag bor närmst festlokalen/restaurangen så kändes det smidigast om vi samlades hemma hos mig på lite förmingel. Jag lyckades sälja man och barn till världens snällaste svärmor, som erbjöd sig både att hämta barnen och laga middag åt min familj. Stressar hem för att fixa till mig när jag inser att jag inte har planerat något att bjuda på! Så här ser ni tapas a la skåprensning. En mozzarellakula fick agera sällskap åt lite cocktailtomater och en halv kruka basilika. Fiskade fram lite salta pinnar, physalis, kalamataoliver och en burk rökta musslor. Inte väldens bästa tapasfat, men det var ingen det gick någon nöd på.

Jag är som ni vet svag för mousserat vin och öppnade därför en flaska och blandade till några kir royal. Som dock Johanna ratade och blandade sin egna drink. Hmpf! Så mer vin åt Remsan.

Anneli kom så passande (när sjukan har personalfest) med provrör med ilsket grön fyllning. De visade sig innehålla en söt och god Apple-tini. Formen gjorde att de dracks som shots eftersom de inte gick att ställa ned efter de öppnats.

Snälla Anastasia hade bakat cupcakes med engelsk konfekt. För er som aldrig såg dem kan jag tala om att de åkte snabbt in i kylen för att glädja två små barn när de kom hem efter vi gått. Okej... Mig också när jag smög hem och snokade i kylen lite senare på kvällen ;-)

Anastasia och jag satte oss så lägligt längst framme vid scenen, så Anastasia fick snällt hjälpa trollkarlen med lite trix. Underhållningen under kvällen var denna trollkarl som var duktig, men aningen tramsig. Det var även två killar som uppträdde och sjöng, vid namn Four flavours. De var jätteduktiga även om jag inte riktigt gillade alla låtval. Vissa överförfriskade damer i publiken hade nog hellre ätit upp killarna än den 3-rätters middag vi fick...

När vi satt där dök det upp några för mig okända läsare som kom fram och hälsade. Jätteroligt när ni gör det! Jag blir så glad. En tjej kände igen Anastasia från hennes gästinlägg här på bloggen för snart ett år sedan.

Så vad fick vi då att äta istället för julbord? Före maten bjöds ett mörkt, sött, mustigt och grovt bröd tillsammans med extrasaltat smör.

Förrätten var räktårta med hembakad kavring. En förrättscheesecake med varmrökt lax och räkor i, som var mycket god. Så denna ska jag försöka göra en variant på, kanske till påsk.

Som varmrätt serverades svenska kocklandslagets kryddbakade fläskrygg med vildsvinskorv kryddad med färsk timjan, syrade rotfrukter och kryddigt rivebröd. Dessutom fick vi en krämig potatisgratäng till. Både den kryddade pankon som serverades till och såsen var smaksatt med några kryddor vi inte riktigt kunde urskilja. Gud, vad jag tänkte så det knakade. Jag skulle åka ut direkt i smaktesttävlingar.

Desserten var den av rätterna jag tyckte minst om. Det var äppelmousse, inlagt plommon smaksatt med kardemumma och vaniljcrème. Det var en len och mjuk mousse, men kardemumman tog över hela rätten, så tyvärr åt jag inte upp.

Lite vin senare var jag på samma nivå som trollkarlen, så när sedan baren öppnade och det blev disco då var det dags för Remsan att börja tänka på att klockan skulle ringa kl 05:30. Kanske lika bra det...

12 kommentarer:

  1. Drink på provrör, ja det var väl passande till tusen:)
    Så tråkigt när folk i publiken blir så där pinsamt överförfriskade så man nästan skäms på deras bekostnad. Precis som det var sist vi var på Quizzkväll... Men, men, huvudsaken att ni hade en härlig kväll tillsammans, och det ser vi ju att ni hade!

    Ha en riktigt härlig helg nu, Remsan!

  2. Kryddig panko lät hur gott som helst! Älskar panko!
    Tyckte din skåprensning ser riktigt fin ut jag :-) Man kommer rätt långt med det man har hemma ändå :)

  3. Vilken god meny ni bjöds på! Men jag kan inte släppa två saker... kardemumma, bara så gott! Och vem ratar en kir royal??? Ha en fin helg!

  4. De där provrören ser farliga ut! ;)
    Jag har dreglat innan och gör så nu med på de där himla fina cupcakesen mmm!
    Ha en riktigt trevlig helg, kram!

  5. åh vilken underbar mat och sällskapen ser också ut och haft skoj.

  6. Det var ändå inga dåliga tapas du lyckades åstadkomma, med tanke på att du inte var förberedd :)
    Sen gillade jag provrören. Finns de att köpa??? Och cupcakesen ser ljuvliga ut :)

    Sv: Journalisten säger att han använde sig av olika sökmotorer för att hitta bloggare i kommunen och jag var så dum att jag inte frågade vad han sökte på och vilka sökmotorer. Jag har nämligen inte angett vart jag bor någonstans (vad jag vet i alla fall).

  7. Så trevligt! Och vilken tur att svärmor var lättmutad:-)

  8. Provrören var köpta i Tyskland. Var annars, ha ha...
    Journalisten blev säkert tipsad ;-)

  9. Rätt bra idé att skjuta på julfesten tycker jag, man har ju ändå en del annat på schemat innan jul och i januari kan man behöva festa till det lite!
    Sjyssta provrör!

  10. Tack för en trevlig kväll! Såg jag ut som en zebra i ansiktet hela kvällen eller är det något vid själva fotograferingen? haha ;-) Kram

  11. Zebra tycker jag då inte du ser ut som. Det var flera som fått skimmer i ansiktet på bilderna, måste varit något som ljuset slog emot. Du är vacker som alltid ändå!

  12. Kanske bättre än julbord trots allt?! Maten ser riktigt god ut, även om det är lite kul att det serveras någon form av smulor till varje rätt. ;-)

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.