Örtdoftande allt-i-ett-kyckling

1/28/2012

Idag är det pirrigt... För om någon timme drar årets Geting Safari igång, vilket är som en cykelfest (fast alla går) i vårt villaområde. För er som inte varit med om en cykelfest kan jag berätta att man är ett stort gäng människor, de flera för varandra okända, som äter 3-rätters hos varandra. Kvällen blir som en enda stor speeddate eftersom alla rätterna intas i olika hem med olika människor runt bordet vid varje rätt. Vi ska i år bjuda på varmrätt och de instruktioner vi fått är att ett av de två par som kommer inte äter kött. Så nu har jag bestämt mig för att bjuda på karibisk lax med mangosås, veggierice och en fruktig sallad. Håll tummarna för att allt går bra nu. Min röst börjar återhämta sig, men är fortfarande skör, så jag hoppas den håller kvällen ut.

Igår åt vi en god och enkel allt-i-ett rätt med kyckling och rotfrukter från Middagskorgen. Barnen verkligen älskade kycklingen! Milia tyckte såsen var så god så hon först åt den med sked, men började sedan bre den på läpparna och slicka av... Ja, vad ska man säga...
Ni som har testat grekisk festkyckling och tyckt om den bör testa denna rätt!

Örtdoftande rostade kycklingfiléer med rotfrukter med yoghurtsås, 4 pers.
Marinad:
1 lime, pressad saft
1 msk kinesisk soya
1 tsk sambal oelek
1 tsk timjan
1 tsk rosmarin
Salt & svartpeppar

Örtdoftande rostade kycklingfiléer:
700 g kycklingfiléer, dela varje kycklingfilé i två delar (vi fick Guldfågelns 2-delade filéer)
600 g morötter, skurna i stavar
500 g potatis, skurna i stavar
400 g palsternackor, skurna i stavar
1 citron (gärna eko), skuren i tjocka skivor
2 vitlöksklyftor, finhackade
Salt & svartpeppar
Olivolja

Yoghurtsås:
2 dl matyoghurt
1 msk italiensk salladskrydda (går att byta ut mot någon örtkrydda)
1 tsk sambal oelek
1 msk olivolja
Salt & svartpeppar
 
Blanda alla ingredienser till marinaden. Lägg kycklingen i en plastpåse eller en bunke. Tillsätt marinaden och låt dem marineras minst 30 minuter i kylen, gärna över dagen.
Sätt ugnen på 225°. Blanda rotfrukter, potatis, citron och vitlök med olivolja på en plåt. Strö över salt och svartpeppar. Häll av marinaden från kycklingen. Lägg kycklingen ovanpå rotfrukterna på plåten. Genomstek kycklingen med rotfrukterna mitt i ugnen, ca 40 min.
Blanda matyoghurt, italiensk salladskrydda, sambal oelek, olivolja, salt och svartpeppar. Låt såsen mogna i rumstemperatur

14 kommentarer:

  1. Oj oj oj, ögonen rullar av all god mat du visar recept på. Tur att vår mat står i ugnen och snart ska intas :-)
    Vilken suveränt kul kväll ni kommer att få. Cykelfest är ju jättetrevligt.

    Lycka till med mat och ha det SÅ jättekul!

  2. Lycka till på cykelfesten!! Ska bli kul att höra hur det gick sen! KRAM

  3. Med din mat kommer det gå galant :)

  4. åh älskar verkligen örtkryddad kyckling,de bästa som finns,brukar även riva citronskal och lägga hela klyftor och hela vitlöksklyftor som ja gör ett snitt på och skjuts in i ugn.mums verkligen

  5. Cykelfesten låter hur mysigt som helst, har hört talas om den finns vet att i ett område inte så långt i från mig att de haft denna fest många år och är mycket uppskattad.
    Kycklingen låter riktigt god ska spara receptet.

  6. Vilken annorlunda fest. Har jag aldrig hört förut. I alla fall inte här i Sverige. Hoppas det gick bra med både maten och rösten.

  7. Alltså, är det inga som ordnar cykelfester där jag bor eller? Eller blir vi bara dissade, kanske? ;-) Hoppas att ni hade jättekul, ska bli kul att höra mer om det! Kram!

  8. Jodå, den där grannfesten kommer vi ihåg från förra året. Lika avundsjuka i år som då... Ser fram med spänning mot rapporten! Hoppas ni fick en härlig kväll utan alltför många "cykelexem":)

  9. Vad kul det låter med cykelfesten!!
    Och receptet här lånar jag gärna, det verkar jättegott!!

  10. Hoppas festligheterna gick bra, det låter som en riktigt kul idé! Kanske fick du med dig några bra recept hem?

  11. Yoghurtsåsen mmmm låter så gott! Kul med cykelfest :)

  12. Ni får dra ihop er egen cykelfest om de inte anordnar det i ert område. Det räcker om ni är tre par eller fler, så kan ni trampa runt tillsammans och äta hos varandra.

  13. Jag är antagligen pinsamt efter men cykelfest har jag aldrig hört talas om. Men det låter ju hur kul som helst. Det ska jag flagga för här i byn. Och kycklingen...mums!

  14. Ah, sådana fester är poppis i London bland singlar. Tror det heter något med safari här med, men cykelfest känner jag inte igen. Kul att göra det med grannarna!

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.