Puh! Ett lyckat experiment

1/11/2012

Vad tror ni Remsan har hittat på nu? Det blev ett experiment i köket idag. Och tack och lov ett lyckat sådant. Vi var i och för sig så hungriga att vi hade nog gått med på att bli serverade vad som. Men det finns inget värre än när jag experimenterar, middagen drar ut på tiden och sedan blir inte maten god. Jodå, det har hänt mer än en gång. Kanske ska ha en oätliga-rätter-veckan på bloggen.

Som ni förstår tillhör inte detta receptet den kategorin. För detta blev mycket gott, som en fräschare variant av vanliga kåldolmar.

Savoykåldolmar, 4-6 pers./12 dolmar
1 savoykålshuvud, ca 800 g
600 g köttfärs, lammfärs eller viltfärs
2 vitlöksklyftor, rivna/pressade
1 tsk salt
½ tsk svartpeppar
½ tsk ingefära
½ dl hackad basilika
1 dl vispgrädde
1 ägg

3 dl vispgrädde
1 msk kinesisk soya
1 msk kalvfond
2-3 tomater, hackade
100 g parmesanost, riven

Sätt ugnen på 175°. Koka upp vatten i en stor gryta. Ta loss 12 av de stora yttersta bladen från kålhuvudet. Färväll dem 2 minuter i kokande vatten. Skär bort lite av den hårda stammen, så går det lättare att rulla ihop dolmarna.
Blanda färsen med kryddorna och sedan grädde samt ägg. Lägg ungefär två matskedar på varje kålblad och vik in kanterna och rulla sedan ihop till en dolme. Lägg dolmarna i en ugnsform. Vispa ihop grädde med soya och fond. Slå såsen runt dolmarna. Strö över hackade tomater. Sätt in formen i ugnen i 40-45 minuter, till köttet i dolmarna är klart. Strö över parmesanost och servera dolmarna ensamma eller tillsammans med potatis och grönsaker.

Jag hade även rivna morötter till, men barnen smäckte i sig allt och jag orkade inte ställa mig och riva mer. För att inte tala om parmesanost som de äter som om det vore deras sista mål mat. Milia tog fatet med riven ost och åt nog 100 g själv.

17 kommentarer:

  1. Kan tänka mig att det blev gott. Åt savoydolmar en gång som var supergoda. Så goda att jag tänker att jag ska göra det varje gång jag ser savoykål. Börjar bli hög tid!

  2. Herreminje! Hur gott låter inte det där? Bring some, girlfriend!

  3. Lite lustigt! Jag tänkte på savoydolmar idag när jag gjorde färsbiffar. Jag gillar ju inte vanliga kåldolmar eller varm vitkål öht så jag funderade på om savoykålen är mildare i smaken, typ åt blomkålshållet, för då skulle jag nog kunna tycka om det. Ruggigt gott ser det ut iaf!

    Här blev det hderliga färsbiffar som sagt med potatismos, skirat smör, gröna ärter och lingon. Går inte av för hackor det heller =)

  4. Hej Remsan! Det var ett intressant recept du bjuder på idag, givetvis så måste jag testa det någon dag. Men imorn ska min dotter som var med i fjällen i somras bli bjuden på äkta fjällöring som vi fick däruppe. Jag får försöka att hitta på något bra till öringen. /Urban

  5. Roligt med experiment och lyckade sådana :)

  6. Härligt med lyckade experiment! Verkar vara jättegott! Bjuder du över mig på en tallrik/lunchlåda? ;-)

  7. Grymt fina bilder och vad gott det ser ut:) Du har ett bra kökslabb helt enkelt.

  8. Detta recept passar perfekt då de hade extrapris på Savojkål på butiken igår varvid ett huvud inhandlades. Så Savojkålsdolmar till middag idag, återkommer med betyg ikväll :-)

  9. Vilken bra idé! Olof älskar kåldolmar, det här får han nog ta och prova! kram!

  10. Oj, så gott! Kanske kan göra samma recept, men göra det som kålpudding istället. Det vore nog också gott!

  11. OJ, så gott!!! Sista bilden är galet frestande :)

  12. Oh, jag gillar nya tappningar på gamla klassiker! (Brukar iofs gilla klassiker också)
    Savoykålen ser så lockande ut i affären där de ligger helt krusiga och fina, kanske får ett huvud följa med hem snart och bli kåldolmar?

  13. Tycker absolut ni ska testa. Varför inte göra kålpudding med savoykål som Pinglan föreslår! Frostrosor, jag slukade testen själv till lunch idag :-) Men jag kom på när jag åt resterna idag, att det hade nog varit riktigt fräsch med en tomatsås istället för gräddsåsen, men det får bli nästa gång.

  14. Smakade alldeles förträffligt :). Tack för inspirationen.

  15. Attans min kommentar gick inte igenom igår och jag som undrade om det blev några rester, hade satt mig i bilen direkt ;).
    Nu är de förmodligen uppätna... men receptet ska jag testa, kanske tom kan få min man att smaka. Han vägrar kål men savoykål brukar funka.

  16. Vad kul Nina att ni tyckte om det! Jag kommer laga det igen, men då ska jag som sagt testa med tomatsås till.
    Kaksmulan, testa vet ja! Savoykål är ju aningen mildare än vitkål.

  17. Spännande! Sparar detta receptet för framtiden :)

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.