Broccolifrälst eller inte

1/26/2012

Hej mina vänner! Har ni saknat mig? De senaste två dagarna har jag haft full upp - med att ha väldigt trevligt! Jag har som ni då förstår inte bara jobbat, även om vi brukar ha väldigt roligt på mitt jobb. Igår efter avslutat arbete kom ett gäng kollegor hem till mig på en liten drink innan vi gick på middag med underhållning. Upp och jobba i ottan idag. Zzz... Tog faktiskt en powernap på lunchen, för att orka gå på afterwork med ett par väninnor idag. Problemet är bara att jag nästan helt tappat rösten, inte för att jag skrålade för full hals igår, utan för något fult virus beslagtagit mina stämband. Halvjobbigt när jag verkligen ville kunna sitta och prata lite med tjejerna idag. Bilder på mat och annat gottigt från dessa dagar återkommer jag med.

För här kommer tredje rätten från Middagskorgen. Jag har helt möblerat om i ordningen i menyn, men det spelar ingen roll när vi äter vad bara det är gott, eller hur? Denna rätt var en snabblagad pastarätt med en krämig broccolisås som serverades tillsammans med chorizo och tomater. Ett smart sätt att lura i den minst grönsaksfrälste i familjen lite broccoli eftersom den kamofleras bra i den krämiga såsen.


Pasta med korv, broccoli och tomater i trängsel, 4 pers.
500 g tagliatelle (jag tycker det räcker med 300 g, men det beror på hur pastatokiga ni är)
1 vitlöksklyfta, skalad
3 broccolistånd (var 1 broccoli i receptet), skär loss buketterna och tärna stjälkarna
2 ½ dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
1 dl crème fraiche
200 g riven ost (skulle varit 100 g + 1 dl mjölk)
salt & svartpeppar
3 tomater, tärnade
1 pkt chorizo, 450 g, i slantar

Koka tagliatellen enligt anvisningar på förpackningen. Lägg i broccolibuketterna sista minuten.
Lägg vitlöksklyftan i en kastrull tillsammans med broccolistjälkarna skurna i mindre bitar. Häll på vatten samt lägg ned grönsaksbuljongtärningen och låt koka under lock 5–7 minuter. Grovmixa den kokta broccolin med buljongen och vitlöken. Häll tillbaka i kastrullen och låt koka upp. Blanda ner crème fraiche och riven ost. Smaksätt med salt och svartpeppar. Skölj och tärna tomaterna. Stekt korven lätt i olivolja. Blanda tagliatelle och broccolibuketter med såsen på ett stort fat och strö över tomater och korvskivor.
 

9 kommentarer:

  1. Färgglatt och det där fatet åhh...!
    Usch virus låter inte trevligt alls, krya på kramar!

  2. Verkar smaskens! Men jag är lite frågande till chorizon - ser mer ut som grillkorv?
    Jag tappar rösten på kvällarna, på dagarna är det bättre.

  3. Färggrannt och fint! Krya på dig!

  4. Frostrosor, chorizon kommer från ett småländsk företag som heter Stensåkra. Den var mer finmalen än vad chorizo vanligtvis brukar vara, men smakade mycket gott.

  5. jag började nästan undra vart du hade tagit vägen..! Men om du varit upptagen med att ha kul, så är du ursäktad ;)

    Krya på dig, med alla de där goda och färggranna grönsakerna borde det gå som en dans!

  6. Fasiken som du ränner runt, som värsta ungdomen! Men det är du värd, och jag vet, man blir inte äldre än vad man gör sig!
    Trevlig helg på dig och krya på rösten!

  7. Vad gott! Och vilket snyggt fat!
    Måste vara hur jobbigt som helst att inte ha någon röst när man ska ut och vara social. Hoppas ni får trevligt ändå!:)

  8. ÄLSKAR brocolli, brukar till och med koka lite när vi köper sushi, och dopp kall, kokt brocolli i soja, riktigt mumsigt ;-)

  9. Det här såg och verkade vara mycket gott! En rätt i min smak helt klart! Måste testas! :D

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.