Kärt barn har många namn

1/03/2012

Kylskåpsrensning. Man-tager-vad-man-haver-mat. Ihopplock. Kalla det vad ni vill. Men det är många gånger då de bästa rätterna uppstår. På nyårsdagen äts mest pizza av alla årets dagar och det märktes på både bloggar och facebook. Undrar hur det kommer sig? ;-) Även vi åt pizza denna dag, men det berodde mest på att jag plockade ihop vad jag kunde hitta i kylskåpet. Nästan en hel smördegsrulle, en öppnad burk med röd pesto, lite vitmögelost, en näve cocktailtomater, ett par skivor lufttorkad skinka, pepperonikorv och en halvt vissen kruka basilika. Tada!


Så här gör du enkelt smördegspizza själv. Har du köpt en rulle med smördeg rullar du ut den och har du små ark så lägger du dem lite omlott och kavlar ut/ihop dem.
Bred pesto, tomatsås eller salsasås över smördegen. Lämna lite av kanterna fria.
Toppa med valfri ost. Det funkar med vanlig påläggsost, mozzarella och dessertostar som exempelvis brie eller chèvre.
Lägg på valfri fyllning. Jag tog på lufttorkad skinka, pepperoni och basilika efter gräddning.
Sätt in i 225° varm ugn i ungefär 15 minuter. Skär i bitar och mumsa i er.

18 kommentarer:

  1. Mums! Sanslöst gott med såna här gourmetgrejer på en pizza!

  2. Ja, en hel del pizza blev det säkerligen, läste någonstans att det är den dagen det säljs mest antal pizzor på våra pizzerior i landet... Fast egenhändigt gjord pizza slår den hämtade med hästlängder, speciellt om man får så här goda "pålägg" på den!

  3. Fnissar lite för mig själv... Vi bakade pizza på oxfilé-resterna från nyårsafton dagen efter, smaskens som tusan (Mattias hade bestämt det i förväg att vi skulle ha det på nyårsdagen, så vi gjorde i ordning extra mkt oxfilé på aftonen så vi kunde frossa på pizzan) Pizza e fina grejjer de ;-) kram!

  4. Vi äter sällan köpepizza, hemlagad däremot mums! Blir någon gång varannan månad sådär, gott!

  5. Galet så mycket gott man kan ha i kylen. Smördeg har jag nog aldrig hittat i min kyl...

  6. en av mina arbetskamrater jobbar extra på en pizzeria ibland om helgerna och hon jobbade på nyårsdagen och berättade att hon inte hann sitta ner en sekund på hela dagen, hon stod med telefonen i örat eller sprang och serverade gäster konstant! så nog blir det mycket pizza allt på nyårsdagen :)

    din såg väldigt mycket godare ut än den som jag fick hem från den lokala pizzerian måste jag säga, ska nog beställa hem en från remsans bistro nästa gång!

  7. och förresten, brukar inte ni cykla inne på era fester? det trodde jag alla gjorde ;) eller så tog han nyårslöftet om ett nytt hälsosamt liv lite för seriöst...

  8. Nyårsdagens kanske godaste pizza :)
    Ha ett riktigt gott nytt år!

  9. Hos oss blev det också pizza!!! Hemmagjord, så man blev av med lite rester i kylskåpet :-)

  10. Jum jum så gott!!!
    Vet du imorgon ska jag överraska min M med trerätters á la Remsan ;-) Dock inte förräten den kommer från Bara en kaka till.. Men det blir din oxfilé och den vita chokladmoussen, med hembakta maränger;-)
    Japp, det har jag oxå lärt mig, väntar hellre och köper det jag vill ha tills jag sparat ihop =)
    Jaja men tom jag lär mig till slut ;-)
    Kram på dig!

  11. Ja, ibland blir det en riktigt festmåltid av det man har i kylskåpet. Det var nog första året på länge som vi inte köpte pizza på nyårsdagen. Det blev rester istället...

  12. Det låter ju supergott! Alltid bra med recept som kan göras av rester! :-)

  13. Pizza är alltid gott, och särskilt om det är parmaskinka på! Mums!

  14. Så fin och god pizza du lagat!

  15. Pizza och paj, det måste vara himmelriket att komma dit för resterna!

    Er pizza ser ungefär hundra gånger godare ut än en vanlig köpe-pizza.

  16. Hej
    Jag heter Joanna och är 23 år men när jag var 14 år fick jag diagnosen Aspergers syndrom och nu bloggar jag öppenhjärtat om mitt liv med diagnosen för att samhället ska få mer insikt och förståelse för hur det är att leva med ett dolt funktionshinder och att alla är llika värda oavsett bakgrund.
    Kör även en stor veckans blogg tävling nu där du har chansen att bli länkad inför mina 300-600 unika läsare/dag så kolla gärna in min blogg:)
    kram
    Ps. du kanske tom vill göra ett bloglovin byte?:)
    Ps. Finns flera tävlingar med fina priser också:)

  17. Vilken lyxpizza!

  18. Oj vad mycket gott och inspirerande du har här.. Älskar just "man tager vad man haver" just denna pizza ser super god ut.. helt i min smak.. nu skall jag kika vidare i din blogg..

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar! Alltid lika kul att höra vad ni tycker. Kram.